• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (941)
  • Commentaren (0)

Met magnesium minder risico op diabetes

Met magnesium minder risico op diabetes
Volgens de resultaten van een Zweeds onderzoek, vermindert het risico om diabetes te krijgen aanzienlijk indien men voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan magnesium. Chocolade is echter niet de enige bron van het mineraal…

In de geïndustrialiseerde landen komt diabetes type II de laatste jaren steeds vaker voor. In België worden jaarlijks 23.500 nieuwe patiënten geregistreerd. Daarbij is overgewicht een zeer belangrijke risicofactor. Het is trouwens opvallend dat de groeicurve van obesitas en die van diabetes type II een aantal gelijkenissen vertonen.

Daarbij zijn er nog talrijke studies die de invloed van een aantal voedingsfactoren op het risico op diabetes onderzoeken. Zij tonen aan dat het gewicht - en dus de dagelijkse aanvoer van calorieën - een zeer belangrijke factor is, maar dat ook andere elementen van onze voedingsgewoonten een doorslaggevende rol spelen in het feit of men al dan niet diabetes zal krijgen.

Magnesium steekt er bovenuit

Bij de voedingsstoffen die de laatste jaren het onderwerp zijn van intens onderzoek in de preventie van diabetes, wordt magnesium, naast sommige voedingsvezels, meer en meer aanbevolen.

Het is dus met kennis van zaken dat Zweedse onderzoekers de resultaten van zeven verschillende studies hebben vergeleken in het kader van wat men in wetenschappelijke kringen een meta-analyse of literatuurstudie noemt.

In het totaal gaat het om 280.000 mensen die deelgenomen hebben aan de verschillende studies.
Daarvan hebben bijna 11.000 mensen diabetes type II gekregen tijdens de duur van het onderzoek. De hoeveelheden magnesium die deze mensen dagelijks innamen, varieerden van 168 mg tot 348 mg. Bij de man, bedraagt de aanbevolen hoeveelheid 420 mg per dag. Bij de vrouw, is dat iets minder, namelijk 330 mg.

Volgens de meta-analyse reduceert elke bijkomende inname van 100 mg magnesium het risico om diabetes type II te krijgen met 15%. De onderzoekers schrijven de potentiële beschermende invloed van magnesium toe aan het feit dat magnesium de cellen gevoeliger maakt voor insuline.

Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 20/08/2007 - 23:00

Bronnen: Larsson S.C. and Wolk A., Journal of Internal Medicine, 2007

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook
Bekijk ook de reacties in het interactieve gedeelte van E-gezondheid
De laatste getuigenissenMagnesium
heupprothese

Door leentje op 15/04/2011 17:44

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

ja ik neem nu een maand promagnor tegen verstijfde spieren na een heupoperatie , de dokter heeft mij die voorgeschreven en ik voel er mij goed bij, dus ik zal het nog een tijdje nemen, ik voel ...

drogisterij of apotheek

Door Yolandaspreeuw op 22/03/2011 10:06

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Ik moet van mijn dokter een supplement vitamine c nemen omdat ik onlangs mijn been heb gebroken en een verzwakte immuniteit heb. Ik dacht dat eender welk supplement wel goed ging zijn - ik dus al ...

voedingsupplementen

Door brandy op 17/03/2011 16:19

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

In onze dagelijkse voeding zitten zowiezo veel minder vitaminen, mineralen ,spoorelementen doortoe doen van bodemverarming, gebruik van pesticiden enz. Daarbij heeft ieder mens een andere behoefte van...