• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (982)
  • Commentaren (0)

Met magnesium minder risico op diabetes

Met magnesium minder risico op diabetes

Bladgroen

Aanwezig in talrijke voedingsmiddelen, maakt magnesium deel uit van de chemische samenstelling van groene chlorofyl (bladgroen). Het zal u dus niet verbazen dat magnesium in relatief grote hoeveelheden voorkomt in groenten.

De studies die door de Zweedse onderzoekers werden ontleed, tonen trouwens aan dat een grote consumptie van bonen, volle graangewassen, noten, fruit en groenten de beste bescherming biedt tegen diabetes.

Producten op basis van soja zijn eveneens zeer rijk aan magnesium. Een sojadrankje van 250 ml bevat gemiddeld 100 mg magnesium. Dezelfde hoeveelheid magnesium vindt u in vier sneetjes volkorenbrood, 80 gram havermout, 45 gram noten, 200 gram spinazie, 100 gram zwarte chocolade (550 kcal!) of drie bananen. Belangrijke hoeveelheden magnesium treft u ook aan in eieren, melk en sommige vissoorten (kabeljauw...).

Meer magnesiumrijke voedingsmiddelen eten

De wetenschappelijke bewijzen zijn nog ontoereikend om magnesiumsupplementen aan te bevelen als preventie van diabetes type II. Op dit ogenblik kan u dus al meer magnesiumrijke voedingsmiddelen en dus wat meer 'groen' eten..., een houding die goed past in onze huidige maatschappij.

Artikel gepubliceerd door op 21/08/2007

Bronnen: Larsson S.C. and Wolk A., Journal of Internal Medicine, 2007

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook

Uw interactief gedeelte over Welzijn

Neem deel aan de meest actieve discussies