• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Menopauze: welke voeding is het best?

Menopauze: welke voeding is het best?

De menopauze gaat gepaard met grote lichamelijke en psychische veranderingen. Zoals op elke leeftijd, speelt de voeding een erg belangrijke rol in deze levensfase. Wij geven u alvast een aantal tips voor meer welzijn in de menopauze.

De menopauze doet het risico op een aantal ernstige ziekten stijgen

Door de stijging van de levensverwachting, luidt de menopauze vandaag het begin van een nieuw leven in. Het feit dat de normale hormoonsecretie stopt, zorgt voor heel wat veranderingen en doet ook het risico op bepaalde ernstige ziekten stijgen. Zo worden vrouwen in de menopauze vaker geconfronteerd met osteoporose. Ook het risico op diabetes, hypertensie, cardiovasculaire aandoeningen en kanker neemt toe.
Maar dankzij check-ups, opsporing en betere behandelingen, kunnen de ziekten vandaag afgestopt worden zodat de kans dat ze niet fataal worden veel kleiner is. Een andere vorm van preventie is de voeding. Niet dat er voedingsmiddelen zijn die ofwel goed ofwel slecht zijn om een of andere ziekte te bestrijden, maar een gezonde en evenwichtige voeding in het algemeen kan wel bijdragen tot meer welzijn. En bepaalde voedingsvergissingen kunnen best vermeden worden.

De belangrijkste doelstelling is een gevarieerde en evenwichtige voeding. Daarbij moet rekening gehouden worden met frequentie, hoeveelheden en combinaties. Net zoals andere Westerlingen, eten Belgen teveel vetten, teveel suikers, teveel zout, teveel dierlijke en geraffineerde voedingsmiddelen en niet voldoende fruit, groenten en zetmeelhoudende voedingswaren.

Praktische tips

  • Geef de voorkeur aan niet of weinig geraffineerde voedingsmiddelen en beperk de consumptie van industrieel bereide schotels.
  • Beperk het gebruik van zout, zet uw zoutvat aan de kant en eet geen chips of andere aperitiefzoutjes. Spoel groenten die uit blik komen en denk er ook aan dat er zout zit in ontbijtgranen, bepaalde kaassoorten en charcuterie (feta, blauwe kaas, gedroogde ham, enz.).
  • Eet veel fruit en groenten. Ze bevatten niet veel calorieën, maar wel vitaminen en de voedingsvezels van fruit en groenten doen de absorptie van vetten en cholesterol dalen.
  • Gebruik zo weinig mogelijk dierlijk vet, vooral als het cholesterolgehalte in uw bloed te hoog is. Om te koken gebruikt u best plantaardige vetstoffen (olijfolie, koolzaadolie, tarwekiemolie, enz.). Schaf boter niet helemaal af, het is een bron van vitamine A.
  • Eet liever plantaardige proteïnen (peulvruchten, soja) en vis dan vette vleessoorten (lam, rund).
  • Kies voor niet vette bereidingswijzen: stoom, grill, papillote, ...

En drink liever niet te veel alcohol: niet meer dan één a zes glazen per week.

Cultiveer uw eetplezier

Alle voorgaande tips zijn zinloos als ze als een straf ervaren worden. Het beste wat u kunt doen is een beetje van alles eten en veel variëren. De voeding mag geen bron van frustratie zijn. Maaltijden moeten rijmen met plezier: eten in alle kalm en rust, zonder zich zomaar vol te proppen. Luister naar uw verzadigingsgevoel en respecteer het. Vermijdt tussendoortjes. Ze verknoeien de eetlust en ook de geneugten van de volgende maaltijd.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/03/2015
Origineel artikel geschreven door op 12/12/2006

Bronnen: 'Santé et ménopause: une nouvelle vie pour la femme', Drs Christian Jamin et Jocelyne Raison, éditions Jacobs-Duvernet.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Een jeugdig figuur behouden na de menopauze

Vindt u het artikel interessant?
 
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie
Vragen en antwoorden