Menopauze, er gaat niets boven wandelen

Geüpdatet door Dr. Philippe Presles, bewerkt door Dr. Philippe Burton op 25/11/2015 - 16h23
-A +A

Wandelen is een zeer goede vorm van lichaamsbeweging voor gemenopauzeerde vrouwen en heeft tal van gunstige effecten. Vier uur stappen per week volstaat om het risico op heupfractuur met 41% te verlagen en om te vermageren.

PUB

Wandelen voorkomt heupfracturen

Lichaamsbeweging verkleint het risico op heupfractuur bij bejaarden vrouwen, maar het was nog niet duidelijk welke de beste lichaamsbeweging is en hoe lang ze moet duren. In deze studie werden 61.200 gemenopauzeerde vrouwen van 40 tot 77 jaar gedurende 12 jaar gevolgd. In het begin van de studie hadden ze geen voorgeschiedenis van kanker, beroerte, hartziekte of osteoporose.

  • Tussen 1986 en 1998 telden de auteurs 415 heupfracturen in die groep.
  • Bij de vrouwen die geen hormonale substitutietherapie voor de menopauze (HST) kregen, daalde het risico op heupfracturen lineair met de graad van lichaamsbeweging. Het risico verminderde niet bij de vrouwen die geen lichaamsbeweging namen.
  • Bij de vrouwen die geen andere lichaamsbeweging namen, ging minstens 4 uur wandelen per week gepaard met een daling van het risico op breuken met 41% in vergelijking met de vrouwen die minder dan 1 uur per week wandelden.

Tot besluit, regelmatig wandelen verkleint het risico op heupfracturen tijdens de menopauze.

Wandelen om gewicht te verliezen

Lichaamsbeweging vermindert het gewicht en de vetmassa. Om de effecten van het type lichaamsbeweging te onderzoeken, werd een studie uitgevoerd bij 173 gemenopauzeerde sedentaire vrouwen van 50 tot 75 jaar met overgewicht of zwaarlijvigheid (BMI = body mass index groter dan 24 kg/m²).De auteurs lieten de vrouwen verschillende types lichaamsbeweging van matige intensiteit doen. Wandelen bleek zeer gunstige effecten te hebben. Wandelen was de meest uitgevoerd lichaamsbeweging. Vrouwen die gemiddeld 3 uur per week wandelden, vertoonden een significant gewichtsverlies :

  • daling van de totale vetmassa met 2,5 kg in 1 jaar tijd in vergelijking met 1,4 kg in de controlegroep ;
  • daling van de hoeveelheid vetweefsel in de buik met 1,6% versus 1% ;
  • daling van de hoeveelheid onderhuids vetweefsel in de buik met 47,5 g per cm² versus 28,8 g per cm².

Er werd een dosis-responsrelatie vastgesteld tussen het gewichtsverlies en de duur van de lichaamsbeweging.

Regelmatig maar snel wandelen vermindert dus het gewicht en de vetmassa bij gemenopauzeerde vrouwen met overgewicht of zwaarlijvigheid.
Initialement publié par Dr. Philippe Presles, bewerkt door Dr. Philippe Burton le 11/03/2003 - 00h00 et mis à jour par Dr. Philippe Presles, bewerkt door Dr. Philippe Burton le 25/11/2015 - 16h23

Feskanich D. et al., JAMA, 288 : 2300-6, 2002 ; Irwin M.L. et al., JAMA, 289 : 322-330, 2003

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Van harte naar het werk Geüpdatet op 09/10/2007 - 00h00

Een studie komt met onrustwekkende resultaten over de gezondheid van hart en bloedvaten van de doorsnee werkende Belg. 80% van de werkende mannen en vrouwen van 30 en meer zou er alle belang bij hebben om eens naar een arts te stappen.

Dames: wandelen is goed voor het geheugen... Geüpdatet op 09/11/2004 - 00h00

Een waarheid als een koe, zelfs voor vrouwen boven de 70! Meer nog: anderhalf uur per week wandelen, volstaat om de cognitieve prestaties te verhogen, wat het risico op aandoeningen als de ziekte van Alzheimer vermindert. Bovendien vermijdt u op die...

Meer artikels