Menopauze en prikkelbaarheid: wat is de link en wat valt eraan te doen?

Menopauze en prikkelbaarheid: wat is de link en wat valt eraan te doen?

Veel vrouwen hebben last van prikkelbaarheid als ze in de menopauze zijn.

Het kleinste foutje van de mensen om hen heen leidt tot woordenwisselingen en de minder aangename aspecten van het dagelijkse leven zijn lastig om te dragen.

De oorzaak van die prikkelbaarheid is niet bekend, maar er bestaan gelukkig remedies voor.

Prikkelbaarheid en menopauze: moeilijk te bewijzen link

Prikkelbaarheid is een van de meest aangehaalde klachten bij vrouwen in de menopauze of de premenopauze. Nochtans is er nog maar weinig diepgaand onderzoek naar gedaan.

De belangrijkste studie is al enkele jaren oud (1). Onderzoekers hebben toen de niveaus van prikkelbaarheid geanalyseerd (maar ook van depressie en angst) en die vergeleken met diverse elementen die eigen zijn aan de menopauze,  zoals het veranderde hormonenpeil, slaapstoornissen, opvliegers, enz.

Heel interessant hierbij was de ontdekking dat prikkelbaarheid duidelijk aan het hormonenpeil gelinkt was, maar niet aan de andere problemen van de menopauze. Vrouwen die zich in de menopauze prikkelbaarder voelen, zijn dus niet “gewoon” slechtgehumeurd als gevolg van de andere symptomen.

En volgens een andere, recentere studie mag het symptoom niet onderschat worden (2). Vrouwen die heel kritisch zijn voor zichzelf en last hebben van prikkelbaarheid, lopen meer risico op depressies.

Hoe omgaan met prikkelbaarheid in de menopauze?

Hoe kunt u omgaan met de prikkelbaarheid die vaak gepaard gaat met de symptomen van de menopauze ?

Het meest hinderlijke aspect van prikkelbaarheid is natuurlijk het feit dat er sneller conflicten van komen, en dat net op een moment dat vrouwen behoefte hebben aan rust en steun. Het eerste wat u kunt doen, is dus afstand nemen als u dreigt boos te worden.

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan! Daarom is het belangrijk dat u ingrijpendere maatregelen neemt. Dat zal u helpen om uw evenwicht te bewaren:

  • Maak een prioriteit van uw leefhygiëne.
    Een evenwichtige voeding, regelmatige tijdstippen voor maaltijden en nachtrust, meerdere keren per week fysieke activiteiten, enz.

  • Zoek een activiteit die u leuk vindt.
    Herontdek het plezier van het naaien uit uw schooltijd, leer aquarelschilderen, begin met yoga, enz.
    Welke hobby u ook kiest, als u ze leuk vindt en er enkele uren per week aan besteedt, zult u zich ook de rest van de tijd beter voelen!

  • Geef niet toe aan de verleiding om u af te zonderen.
    Ook als u het niet ziet zitten om aan persoonlijke relaties te gaan werken, op lange termijn zult u er alleen maar voordeel bij halen als u goede relaties met uw familie en vrienden onderhoudt. Maar maak ook tijd voor uw eigen hartsgeheimen!

Artikel gepubliceerd door op 07/07/2014

Bronnen:

(1)Spyropoulou et al. Psychotherapy and Psychosomatics, 2009; 78 (2): 128 DOI: 10.1159/000203120 (via Science Daily)
(2) Mauas, V. et al., Arch Womens Ment Health. 2014 Jun 24. [Epub ahead of print]

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie
Vragen en antwoorden