Menopauze doet verdikken? Een fabeltje!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/02/2017 - 14h05
-A +A

Neen, de menopauze veroorzaakt geen gewichtstoename! Vandaag onthult Dr David Elia* het recept van hoe u van uw overtollige kilo's af kunt raken...

Welke raad geeft u aan vrouwen om te vermijden dat ze in de menopauze te veel bijkomen?

Dr. David Elia: Ik persoonlijk raad geen caloriearme diëten meer aan. Ze zijn frustrerend, achteraf is er vaak weer een toename van het gewicht en ze duren maandenlang, soms zelfs jaren. Je kunt dus nooit overgaan naar de volgende fase, waarin je kunt zeggen: "Ik heb nu mijn ideale gewicht bereikt, wat moet ik nu doen om op gewicht te blijven?"... Sommige vrouwen worden op die manier slaaf van die beperkingen opleggende strategieën en bereiken nooit hun streefgewicht. Ze kunnen dus nooit overgaan naar de belangrijke fase van stabilisering van het gewicht op basis van een verstandige en verantwoorde voedingsstrategie.
Met het proteïnedieet daarentegen kun je snel gewicht verliezen en ook meteen overgaan tot de tweede opdracht: je eetgewoonten voor de rest van je leven veranderen, zodat je nooit meer bijkomt. Dit dieet moet wel worden gevolgd onder medisch toezicht. Het gaat niet om een dieet met zakjesvoeding - het eiwitgehalte daarvan is lager - die je in de winkels en in de apotheek vindt, en die in de pers vrij slecht onthaald zijn, terecht trouwens. Het principe van het eiwitdieet is heel simpel: door bijna uitsluitend eiwitten op te nemen (en heel weinig koolhydraten) verplicht je je lichaam om energie te halen uit de opgeslagen vetten. Dat is het fenomeen van ketose.
Bij dit dieet heb je geen honger, je voelt je verzadigd. Toch zijn er vrouwen die nog zin blijven hebben in genotproducten. Het dieet gaat snel en is efficiënt: je verliest gemiddeld 10% van je gewicht in 4 weken, wat heel veel is. Je voelt je helemaal niet moe en je verliest zogoed als geen spiermassa.
Het grootste nadeel is je sociale en gezinsleven, want als je zo'n dieet volgt, mag je niet samen tafelen met de rest. Als je bijvoorbeeld toch koolhydraten zou nemen (een stuk brood bijvoorbeeld), hoe weinig het ook is, valt de ketose stil en verliest het dieet verschillende dagen zijn effect. Na dit eiwitdieet neem je weer je normale leven op en stop je definitief met het eiwitdieet. Ik leer mijn patiënten weer om zich op een goede manier te voeden, dat wil zeggen om het juiste evenwicht te vinden in hun voedingspatroon: 50% zetmeelhoudende producten en andere koolhydraten, 25% eiwitten en 25% vet: de kilo's die eraf zijn komen er niet weer bij.
 

Twee aanbevelingen na het dieet...

1) Je mag geen honger lijden (tussen de maaltijden). Als dat het geval is, heb je een probleem, want als je genoeg eiwitten en zetmeelhoudende producten (met maar een kleine hoeveelheid vet) eet, kun je onmogelijk nog honger hebben: aardappelen in de oven, pasta met een scheutje olijfolie maar zonder Parmezaanse kaas, onbeperkt fruit en groenten, een beetje suiker en zelfs af en toe een glas alcohol. Als je toch nog honger hebt, is het dat je niet genoeg eet!

2) Zorg dat je niet gefrustreerd raakt. Genotproducten, doorgaans heel vet, (kaas, chocolade, ijs, enz.) moeten niet worden gebannen, maar slechts van tijd tot tijd genuttigd: gun je 4 tot 5 keer per maand een kleine uitspatting (niet meer en altijd met voldoende tijd ertussenin, dus nooit de ene uitschuiver na de andere!). En omdat dit je prettig stemt en je er niet zo door gefrustreerd raakt, loop je ook niet het risico van vaker te 'ontsporen'.
 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 24/07/2007 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 15/02/2017 - 14h05

* Dr. David Elia is gynaecoloog en auteur van meer dan 35 vulgariserende werken. Hij is lid van het wetenschappelijke comité van e-gezondheid.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
INTERVIEW: Relatie tussen de pil en borstkanker Geüpdatet op 03/12/2002 - 00h00

De meeste vrouwen die orale anticonceptiva (of voorbehoedsmiddelen) nemen, vragen zich af of ze daarmee geen risico lopen op borstkanker. We hebben de vraag voorgelegd aan Dr. David Elia, gynaecoloog.

Meer artikels