PUBLICITÉ

Melkproducten: welke hoeveelheid?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/06/2015 - 15h08
-A +A

Melkproducten horen absoluut thuis in onze voeding. De voorbije jaren is de lijst van hun weldadige effecten sterk uitgebreid.

Zo leveren melkproducten niet alleen calcium en houden ze niet alleen het botkapitaal in stand, maar worden hun vandaag ook kankerwerende en gewichtsregulerende eigenschappen toegeschreven. Zonder hun probiotische werking te vergeten. Maar zoals dr. Jean-Michel Lecerf* opmerkt: overdaad schaadt!

PUB

Melkproducten hebben tal van positieve effecten

Melk is gezond voor de botten, de spijsvertering, het gewicht en biedt bescherming tegen kanker.

In de eerste plaats hun rijkdom aan calcium, waardoor ze ons botkapitaal op peil houden. De voorbije jaren zijn daar echter heel wat andere interessante eigenschappen bijgekomen, zoals probiotische effecten, gewichtsregulatie en zelfs bescherming tegen colonkanker. Het is dan ook niet méér dan logisch dat melkproducten een belangrijke plaats bekleden in onze dagelijkse voeding.

Maar opgelet: overdaad schaadt, benadrukt dr. Jean-Michel Lecerf*!

Dr. Jean-Michel Lecerf: Lactose-intolerantie en melkeiwitallergie niet te na gesproken, is het grootste nadeel van melkproducten het risico op overconsumptie. Zoals voor alle producten geldt ook hier: te veel is te veel.

Waarom?

Omdat één product op zich nooit in al onze behoeften kan voorzien. Als we er te veel van innemen, gaat dat altijd ten koste van een ander product. Bovendien hebben voedingswaren altijd bijzondere eigenschappen. Als die te veel of integendeel te weinig tot uiting komen, ontstaan er problemen.

Concreet voor melkproducten:

  • Te veel kaas eten, leidt tot een te hoge vet- en zoutinname,
  • als we te veel vruchtenyoghurt consumeren, krijgen we te veel suiker binnen
  • volle melkproducten , kazen en andere derivaten veel vet bevatten.

Onlangs is echter gebleken dat verzadigde vetten (die vooral in dierlijke producten zitten, waaronder melkproducten) niet allemaal slecht zijn. Sommige hebben zelfs interessante eigenschappen. Eén ervan zit specifiek in melk: myristinezuur. Ook hier is overconsumptie dus uit den boze. Maar er is nog meer: er zijn nog specifiekere vetzuren, geconjugeerde linolzuren (CLA's) bijvoorbeeld, die een rol spelen bij verschillende stofwisselingsprocessen en ook aanwezig zijn in melk.

Wat is dan precies de ideale dosis

We mogen melkproducten niet uit onze voeding bannen.

Er bestaan weliswaar geen onmisbare producten en we kunnen perfect leven zonder melkproducten, maar we moeten ze dan wel vervangen door andere calciumbronnen, wat niet altijd makkelijk is. Bovendien heeft calcium in melk specifieke effecten.

Al bij al is een matige consumptie van melkproducten de beste manier om voldoende calcium in te nemen, behalve als er medische contra-indicaties zijn uiteraard, zoals intolerantie voor koemelkeiwitten.

  • Een matige consumptie betekent: twee tot drie porties per dag, maar zeker geen twee tot drie porties kaas! Kaas is immers vet en zout, dus is één portie per dag het maximum.
  • Voor bejaarden en tienermeisjes zijn veeleer drie porties per dag aan te raden, voor vrouwen en actieve mannen twee.
  • Ook intensieve sporters en grote eters mogen er drie nemen.

Daarnaast genieten sommige melkproducten de voorkeur, zoals yoghurt en andere gefermenteerde melksoorten, liefst natuur. Deze producten (levende micro-organismen) hebben immers gunstige probiotische effecten, dankzij hun flora.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 06/06/2006 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 02/06/2015 - 15h08

* Dr. Jean-Michel Lecerf is specialist in endocrinologie en stofwisselingsziekten, hoofd van de dienst voeding van het Pasteurinstituut in Rijsel, consultant bij het CHRU in Rijsel en gasthoogleraar aan de "Université des sciences et technologies" van Rijsel.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ