• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Raadplegingen (1110)
  • Commentaren (0)

Melk en zuivelproducten: niet zo slecht...

Melk en zuivelproducten: niet zo slecht...

Metabool syndroom: beter melk dan frisdrank

De rol van voeding bij de aanpak van het metabool syndroom is nog altijd niet goed gekend, maar prospectieve studies laten toe om de rol beter te begrijpen.
Amerikaanse onderzoekers onderzochten het verband tussen het metabool syndroom en de voedingsgewoonten bij 9.514 patiënten tussen 45 en 64 jaar oud.
Na een follow-up van negen jaar stelden ze 3.782 nieuwe gevallen vast van het metabool syndroom. De analyse van de resultaten wijst erop dat de consumptie van vlees, gefrituurde levensmiddelen en frisdranken gelinkt is aan het optreden van de aandoening. En dat terwijl de consumptie van zuivelproducten een beschermend effect lijkt te hebben.

Zuivelproducten : variatie gevraagd

Die twee studies onderlijnen het belang van voorzichtigheid bij de ongenuanceerde kritiek op de consumptie van zuivelproducten. Tot op vandaag pleiten de internationale aanbevelingen voor de dagelijkse consumptie van zuivelproducten, vooral tijdens bepaalde levensfasen.
U kunt volop genieten van de positieve effecten van zuivelproducten in al hun variaties. Zo kunt u profiteren van de voordelen van de voedingsmiddelengroep. Geef de voorkeur aan de minst vette producten, de minst gesuikerde en de minst zoute (verse kaas, yoghurt, melk…)

Artikel gepubliceerd door op 14/10/2008

Bronnen: American Journal of Clinical Nutrition, juni 2008. Circulation, februari 2008.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook