• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Tips (0)

Meer vezels, minder dikkedarmkanker

Meer vezels, minder dikkedarmkanker

Colorectale kanker zit in ons land al decennia lang bij het leiderstrio van de dodelijke tumoren.

Hoe komt dat?

Misschien door een gebrek aan voedingsvezels op ons bord!

Vezels zijn meer dan gewoon afvalstoffen

Het gebruik van voedingsvezels bereikt een pijnlijk niveau van 20 gram in België. Maar we hebben daar dagelijks meer dan het dubbele van nodig.

Waar vinden we voedingsvezels?

In planten, dat wil zeggen fruit (vers en gedroogd), groenten, peulgewassen (linzen, grauwe erwten…), zaden en granen (vooral volkorengranen).

Kortom, voedingsmiddelen die al te vaak aan de rand van het bord eindigen of bij voorkeur geraffineerd worden gegeten, zoals bij brood, rijst of pasta's.

Vezels en dikkedarmkanker

Toeval bestaat niet in de natuur… Voedingsvezels worden al meer dan dertig jaar onderzocht op hun potentiële rol in de strijd tegen colorectale kanker (dikke darm + rectum), die na de leeftijd van 45 jaar heel frequent voorkomt in de westerse landen.

Het is vandaag duidelijk bewezen dat regelmatige inname van behoorlijke hoeveelheden voedingsvezels het risico op ziektes verkleint. Een studie, die werd uitgevoerd in de VS, vergeleek de inname van voedingsvezels van 3400 personen zonder poliepen (of adenomen, de voorlopers van colorectale kanker) met die van 3600 individuen met ten minste één adenoom in de dikke darm.

Het verdict is heel duidelijk: de personen uit de beste twintig percent op het vlak van vezelinname (ofwel de zwaarste consumenten, met 35 g per dag) hadden 27 % minder risico om de tumor te krijgen dan die in de zwakste twintig percent (24 g vezels per dag, ofwel iets meer dan wat de gemiddelde Belg eet!)

…In deze studie sprongen bepaalde planten eruit: zaden, fruit en granen bleken merkelijk meer potentieel te bevatten voor de preventie van dikkedarmkanker (maar niet van rectumkanker).

Twee keer bewezen!

Een andere grootschalige studie, EPIC (European Prospective Investigation into Cancer), nam eveneens het gebruik van voedingsvezels onder de loep bij bijna een half miljoen (!) inwoners van tien landen van de Unie (jammer genoeg was België daar niet bij).

De resultaten zijn even eenduidig: na 4,5 jaar opvolging is gebleken dat de personen uit de hoogste twintig percent het risico om dit type kanker te ontwikkelen met bijna een kwart zagen dalen in vergelijking met wie amper 15 g vezels per dag gebruikte. Een grondigere analyse extrapoleerde zelfs een toegenomen bescherming van zo'n 40%, vooral in het linker deel van de dikke darm...

 

…Hoe kan men meer voedingsvezels innemen?

De inspanning is niet zo zwaar als men zou denken: 5 porties fruit en groenten per dag (bijvoorbeeld: één stuk fruit + één glas vruchtensap, één bord soep + 200 g prinsessenboontjes, 75 g geraspte wortelen) en de voorkeur geven aan volle granen (bruin brood is al een goed begin) maken het al mogelijk dat doel snel te bereiken… en aan de gezondheid te werken!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 13/10/2014
Origineel artikel geschreven door op 13/05/2003

Bronnen: Peters U et al. Lancet 2003;361:1491-95; Bingham S et al. Lancet 2003;361:1496-501.

Vindt u het artikel interessant?