Overslaan en naar de inhoud gaan
PUB
Eerste onderwerp hernemen

Meer vezels eten

Gepubliceerd door op 13/08/2012 - 17h53
PUB

Hey hey, Voor mensen die tips willen om meer vezels binnen te krijgen, poste ik onderstaande op mijn blog.Tips om meer vezels binnen te krijgen:

• Vervang geraffineerde producten door volkoren producten:Wit brood >> Volkoren brood. Opgelet: bruin brood is niet hetzelfde als volkoren brood. Je kiest beter voor ‘volkoren’, het woord zegt het zelf.Gewone spaghetti >> Volkoren pasta.Witte/gepelde/geslepen rijst >> bruine rijst / zilvervlies rijst. Je kan ook aan de kooktijd zien hoe goed je rijst is. Hoe langer de kooktijd > hoe minder ‘geslepen’ > hoe beter.
  • Eet fruit als tussendoortje. 2 à 3 stukken per dag, als het even kan.
  • Ook noten zijn een goede aanvulling, maar let op de portie (25g/dag), want die bevatten ook veel vet en zijn bijgevolg ook calorierijk.
  • Vergroot je groentenportie tijdens een warme maaltijd. (Je zou per dag 300g groenten moeten eten.) Opgelet: fruit- en groentensappen bevatten niet evenveel vezels als de oorspronkelijke fruit/groente.
  • Las ook tijdens je broodmaaltijden wat rauwkost in: Leg op die plak kaas bijvoorbeeld een blaadje sla, een schijfje tomaat en wat geraspte worteltjes.
  • Voeg aan yoghurt (naast fruit) wat lijnzaad, zemelen of psylliumvezels(/vlozaad) toe. Tip van Jess: Kies voor gebroken lijnzaad, anders komt het er in zijn geheel weer uit.
  • Drink 1,5 tot 2 liter water per dag. Voldoende vezels geven enkel een optimaal resultaat als er ook voldoende gedronken wordt.

Iemand nog andere tips?

Fout melden

X
Antwoorden
spotter016 heeft op gereageerd

Hello,

Ik wil ook mijn ervaring meedelen

Ik ben bijna 70jaar en had heel mijn leven volkoren brood gegeten,maar de laatste maanden voelde ik mij daar niet meer zo goed bij.En zo ben ik beginnen zoeken naar alternatieven en zo ben ik bij speltbrood gekomen,en eet dit al een paar maanden en mijn buikklachten waren binnen een week verdwenen.Ik voel heel veel energie in mijn Buikstreek en de pijn in mijn schoudes is ook verdwenen !! Dit zou te verklaren zijn doordat in de meeste broden tarwe aanwezig is,wat niet bevordelijk is voor de gezondheid.

De laatste weken neem ik ook chia zaden (omega 3)en die maken alles kompleet,super voor lichaam en geest

Ik wens iedereen een zeer goede gezondheid en veel geluk in 2013

PUB