Overzichtspagina Gezondheid > Voeding > Mediterrane keuken helpt tegen depressies

Mediterrane keuken helpt tegen depressies

Mediterrane keuken helpt tegen depressiesHet is bekend dat de mediterrane keuken preventief beschermt tegen hart- en vaataandoeningen, de ziekte van Alzheimer en kanker. Maar er is nu een nieuw argument om zo te gaan koken. De mediterrane keuken zou namelijk ook de risico's op een depressie met 30% verminderen ...


Wat is het verband tussen depressies en de mediterrane keuken?


Het verband tussen depressie en de mediterrane keuken werd aangetoond in een vier jaar durend onderzoek dat werd verricht bij een groep van 10.000 volwassenen. De deelnemers werden volgens hun eetgewoonten verdeeld in 5 groepen. De eetgewoonten van de eerste groep leunde het dichtst aan bij de mediterrane keuken, die van de laatste groep lagen er het verst van af.

Het voedingspatroon in de eerste groep was dus gebaseerd op een groot verbruik van fruit, groenten, vis, noten, olijfolie, enz.. Die van de laatste groep omvatte vooral industriële en gefrituurde producten, veel vlees, geraffineerde granen, melkproducten, gezoete desserts...

Aan het eind van het onderzoek werden 480 gevallen van depressie gediagnosticeerd.

De onderzoekers stelden vast dat een keuken met veel bewerkte producten, het tegenovergestelde dus van de mediterrane keuken, 58% meer kans gaf op een depressie. Omgekeerd stelden ze bij het voedingspatroon dat het dichtst bij de mediterrane keuken aansloot een daling van het risico op een depressie vast met 30%.

Hoe is de link tussen stemming en de mediterrane voeding te verklaren?

De effecten zijn mogelijk toe te schrijven aan het hoge gehalte aan antioxidanten, foliumzuur, omega 3 en onverzadigde vetzuren.


De 10 kenmerken van de mediterrane keuken


  • 1.Veel fruit en groenten.


  • 2.Veel peulvruchten en granen.


  • 3.Gebruik van olijfolie, maar laag gebruik van dierlijke vetten.


  • 4.Veel volwaardige granen.


  • 5.Veelvuldig gebruik van kruiden.


  • 6.Matige tot hoge consumptie van vis.


  • 7.Weinig vlees, vooral rood vlees.


  • 8.Matig gebruik van melkproducten.


  • 9.Matige consumptie van wijn.


  • 10.Gezellige groepsmaaltijden.

Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste
07/12/2009
Sanchez-Villegas A. et coll., Arch. Gen. Psychiatry, 66 (10) : 1090-8, 2009.


Pub


Pub

Verzekeringsruimte

Pub

 

16