• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Mediterraan dieet: meer dan een voedingspatroon: een levensstijl!

Mediterraan dieet: meer dan een voedingspatroon: een levensstijl! Het zogenaamde mediterrane dieet is een gezond eetpatroon dat al meer dan 50 jaar wordt aangeprezen. Maar terwijl sommigen alleen bepaalde ingrediënten ophemelen zoals olijfolie, bewijst de "wetenschap van het Zuiden" dat de weldaden ervan veel verder reiken dan gedacht...

Gewassen (groenten, fruit en peulvruchten), vis, rode wijn en... uiteraard ook olijfolie: de traditionele mediterrane voeding en de onderdelen ervan worden al tientallen jaren bestudeerd in al hun facetten. Lange tijd werd gedacht dat de cardiovasculaire bescherming van dit voedingspatroon beperkt bleef tot een laag verbruik van verzadigde vetzuren (weinig vlees dus) en integendeel een hogere consumptie van onverzadigde vetzuren (olijfolie, vette vissoorten, noten, ...).

Troeven voor het hart

Vandaag weten we dat die positieve gezondheidsboodschap - de lage cardiovasculaire sterfte bij de mediterrane bevolking - iets te simplistisch is en dat er ook andere invloeden meespelen. Zoals: het feit dat groenten en fruit, de typevoorbeelden van dit eetpatroon, rijk zijn aan vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Bovendien blijkt uit een nieuwe studie dat diezelfde gewassen uit het Middellandse-Zeebekken veel niet-voedingsstoffen bevatten, zoals lignanen en isoflavonen, ook fyto-oestrogenen of plantoestrogenen genoemd.

Zoals soja in Japan

Italiaanse onderzoekers toonden namelijk bij ongeveer 70 geteste plantensoorten een zogenaamde oestrogene werking aan, die momenteel heel sterk bestudeerd wordt in de strijd tegen hart- en vaatziekten. Basisgewassen zoals tomaten, peulvruchten, koolgroenten, wortelen en spinazie, maar ook specerijen en aromaten zoals peterselie, saffraan, koriander en venkelzaad, zouden eveneens die eigenschap bezitten. Ze hebben dat gemeen met de Japanse voeding, die zeer rijk is aan fyto-oestrogenen, gezien de hoge sojaconsumptie. De lage hartsterfte in Japan hangt daar eveneens mee samen.

Artikel gepubliceerd door op 24/04/2007

Bronnen: Naska A et al. Arch Intern Med;167:296-301, et Agradi et al. Phytother. Res. 2006; 20:670-75.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Kretenzisch dieet

  • Het Kretenzisch dieet is de voorloper van het mediterrane dieet en de twee worden vaak door elkaar gehaald. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating