Matige fysieke activiteit: een uitstekend cholesterolverlagend middel

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste op 27/10/2017 - 14h36
-A +A

Fysieke activiteit op zich verlaagt de kans op hart- en vaatziekten, ongeacht het eventuele gewichtsverlies. De hoeveelheid fysieke activiteit blijkt belangrijker te zijn dan de intensiteit ervan.

PUB

Een Engelse studie bewijst het

Dr. Kraus en medewerkers maten niet alleen het cholesterolgehalte in het bloed, maar ook de concentratie van de eiwitten die de cholesterol in de bloedsomloop vervoeren.Een klassieke analyse van de serumlipiden (vetten in het bloed) om de “goede” en de “slechte” cholesterol te meten, geeft immers niet noodzakelijk het beste idee over de kans op hart- en vaatziekten, en daarom hadden de onderzoekers ook belangstelling voor de lipoproteïnen. Cholesterol is een vet (lipide) dat via het bloed naar de verschillende weefsels wordt gevoerd. Cholesterol is inderdaad een belangrijk bestanddeel van het lichaam: cholesterol is nodig voor de bouw van celmembranen, de synthese van geslachtshormonen, enz. In het bloed wordt de cholesterol gebonden aan transportproteïnen. De combinatie van cholesterol en het transportproteïne wordt lipoproteïne genoemd.

Eerste vereiste: veel fysieke activiteit

Bij meting van de concentratie en de grootte van de lipoproteïnen bij meer dan 100 patiënten met overgewicht die hun voeding gedurende meer dan 8 maanden niet veranderden, stelden de auteurs vast dat fysieke activiteit een duidelijk gunstig effect heeft. Hun gegevens lieten bovendien uitschijnen dat de intensiteit van de fysieke activiteit van belang is, maar dat de hoeveelheid fysieke activiteit nog veel belangrijker is om het cardiovasculaire risico te verlagen.De patiënten werden in drie groepen ingedeeld naargelang de graad van fysieke activiteit:

  • Groep 1 - 32 km joggen per week met een zuurstofverbruik van 65 tot 80% van de maximale capaciteit
  • Groep 2 - 19,2 km joggen per week met een zuurstofverbruik van 65 tot 80% van de maximale capaciteit
  • Groep 3 - 19,2 km joggen per week met een zuurstofverbruik van 40 tot 55% van de maximale capaciteit.

Geen fysieke activiteit heeft een catastrofaal effect op het cholesterolgehalte en dus het risico voor het hart, terwijl fysieke activiteit positieve effecten heeft op de serumlipiden (de concentraties van de verschillende vetten in het bloed).

Besluit1. Het is de hoeveelheid fysieke activiteit die telt en niet de intensiteit.2. U moet zich niet blind staren op de weegschaal: ook als u geen gewricht verliest, zal fysieke activiteit de cholesterolspiegel verlagen.
Initialement publié par Dr. Philippe Presles, bewerkt door Dr. Philippe Burton le 26/11/2002 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidjsournaliste le 27/10/2017 - 14h36

Kraus W.E. et al., Effects of the amount and intensity of exercise on plasma lipoproteins, New England Journal of Medicine, 347 (19), 7 november 2002.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Sporten kan hoge bloeddruk omlaaghalen Gepubliceerd op 19/03/2013 - 14h23

Sport kan preventief, maar ook curatief, helpen bij een te hoge bloeddruk. Maar om welke soort sport gaat het dan precies? Deze tips kunnen u helpen om de beste sport te kiezen, en ze op de juiste manier te beoefenen.

Meer artikels