• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    19 mening
  • Getuigenissen (0)

Magnesiumtekort: welke symptomen? Wat ertegen doen?

Magnesiumtekort: welke symptomen? Wat ertegen doen?

Als iemand vaak met nachtelijke krampen, spierpijn of slaapproblemen en stress kampt, dan gaat het in veel gevallen om een tekort aan magnesium.
Een verklaring.

Magnesium heeft een grote invloed op reacties

Krampen, spierpijn, slapeloosheid of slaapstoornissen en stress, elke symptoom apart volstaat niet om de diagnose te stellen van een tekort aan magnesium, maar allemaal samen wel. Neem bijvoorbeeld krampen: men weet dat magnesium in grote mate bijdraagt tot het onderhoud van het ionenevenwicht van het celmembraan.

Bij een tekort wordt het mechanisme van de spiercontracties aangetast en is de kans op krampen groter. Vooral 's nachts. Zo kan men in bed verrast worden door een kuit die trekt of een teen die verlamd lijkt en pijnlijk is. In geval van een tekort aan magnesium klagen sporters er ook over dat ze het moeilijk hebben om weer op krachten te komen.

U moet weten dat magnesium betrokken is bij meer dan 250 enzymreacties. Een tekort leidt dan ook onder meer tot een mogelijke rem op de energieproductie. Daardoor ontstaat de indruk dat men constant vermoeid is. Magnesium is ook betrokken bij de controle van het vegetatief zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor een goed of slecht stressbeheer.

Een tekort draagt ook bij tot het optreden van een bizar drukkend gevoel op de borst. Sommige sporters zeggen niet in staat te zijn om zich te ontspannen voor het slapengaan.

Een aantal goede resoluties

Bepaalde voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium . Dat geldt bijvoorbeeld voor gedroogd fruit en schaaldieren. Maar toegegeven, die staan niet zo heel erg vaak op het menu. Gelukkig zit er ook magnesium in andere voedingsmiddelen, zij het in kleinere dosis.

In het algemeen stelt men dat de toevoer van magnesium evenredig is met de hoeveelheid calorieën, a rato van ongeveer 120 mg/1000 calorieën. Voor grote eters is er geen probleem, maar kleinere eters, of mensen die een dieet volgen, kunnen wel met problemen kampen.

Zij moeten hun voeding verrijken met magnesium om de toevoer te verhogen:

  • Meer peulvruchten en minder witte rijst en pasta. Koken doet men best met stoom om het verlies aan mineralen te beperken.
  • Meer groenten op het menu die veel magnesium bevatten (snijbieten, kardoen, soja en aanverwanten).
  • Denk ook aan zeevruchten en algen.
  • Probeer ook om uw dieet zoveel mogelijk te laten lijken op het Kretenzisch dieet dat onder meer veel rauwe groenten bevat (die hebben een magnesiumgehalte van ongeveer 20 mg/100 g).
  • In kritieke gevallen kan men overwegen een beroep te doen op supplementen.

Men moet ook weten dat een aantal geneesmiddelen een verlies aan mineralen kunnen veroorzaken. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn met antibiotica, diuretica, orale contraceptiva, enz.

Ook een teveel aan alcohol kan voor tekorten zorgen. In het bijzondere geval van het beoefenen van duursporten in warme landen is voorzichtigheid aangewezen. Door overmatige transpiratie gaat ook een beetje magnesium verloren.

Bijgewerkt door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist, met de hulp van Denis Riché op 14/08/2012
Origineel artikel geschreven door op 22/04/2008

Vindt u het artikel interessant?