Lumbago: genezing is een proces van lange duur

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 02/07/2012 - 17h47
-A +A

Wereldwijd krijgen tussen 12 en 33% van de mensen vroeg of laat lumbago.

Bij ongeveer 90% komt het gelukkig weer goed… Maar het genezingsproces duurt lang.

Probeer dus op lange termijn te denken en wees geduldig!

PUB

Lang genezingsproces voor lumbagolijders

Volgens de statistieken treedt er bij 90% herstel op 6 weken na een acute aanval van lumbago. Jammer genoeg zijn deze gegevens iets te optimistisch, zo blijkt uit een recente Australische studie die 1000 mensen met lumbago gedurende een jaar heeft gevolgd. Het herstel van deze lumbagolijders werd geëvalueerd aan de hand van twee criteria: hervatten van het werk en vermindering van de pijn.

De helft van deze lumbagolijders die wegens hun lumbale pijn hun beroepsactiviteit hadden moeten terugschroeven, was na 14 dagen weer normaal aan het werk. Drie maanden na het begin van de lumbago was dat 83%. De hinder en de pijn daarentegen bleven veel langer: pas na een jaar had 72% van de patiënten geen klachten meer. Bepaalde factoren hebben een invloed op de duur van de revalidatie: leeftijd, arbeidsongevallen, de aanvankelijke intensiteit van de pijn, depressies, aantal dagen van verminderde of stopgezette beroepsactiviteit.

Uw rug sparen kan lumbago voorkomen

Uw rug zoveel mogelijk ontzien in de dagelijkse activiteiten is de beste manier om het risico op lumbago te beperken. Er zijn heel wat preventieve voorzorgsmaatregelen, maar ze zijn stuk voor stuk simpel.

  • Mijd langdurig zitten.
  • Als u vaak op de baan bent met de auto, stop dan geregeld om de benen te strekken.
  • Draag geen hoge hakken.
  • Til geen te zware voorwerpen op.
  • Als u iets wilt optillen, gebruik dan uw benen in plaats van uw rug. Hou uw rug zo recht mogelijk. Hetzelfde geldt ‘s ochtends bij het opstaan: ga van de liggende houding eerst over in de zittende houding en duw u dan op uw benen recht.
  • Neem op uw werk een goede houding aan, ook als u gewoon aan uw bureau zit: hou uw rug altijd recht.
  • Let op voor overgewicht.
  • Beoefen regelmatig een of andere lichamelijke activiteit, en vergeet daarbij nooit om u eerst op te warmen.
  • Als u iets moet dragen, gebruik dan liever een rugzak dan een tas aan de hand.
  • Hou uw stress onder controle.

 

Als u last hebt van lagerugpijn, vergeet dan niet geleidelijk aan meer te bewegen als de crisisperiode achter de rug is.  Want vooral langdurig stilzitten is nefast.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 02/07/2012 - 17h47

Henscheke N. et coll., British Medical Journal, 7 juli 2008, gepubliceerd op het internet.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Lumbago: genezing is een proces van lange duur Geüpdatet op 09/09/2008 - 00h00

Wereldwijd krijgen tussen 12 en 33% van de mensen vroeg of laat lumbago. Bij ongeveer 90% komt het gelukkig weer goed... Maar het genezingsproces duurt lang. Probeer dus op lange termijn te denken en wees geduldig!

Dokter, ik heb vaak pijn in de onderrug Gepubliceerd op 01/10/2012 - 12h35

Pijn in de lage rug of lumbago is een veel voorkomende kwaal door aantasting van de ruggenwervels. Meestal is pijn in de onderrug onschadelijk en verdwijnen de klachten na enkele weken vanzelf. Maar soms gaat de pijn niet weg. Hoe komt dat? Wat zijn...

Maak werk van uw rugkapitaal Geüpdatet op 16/10/2007 - 00h00

Hebt u regelmatig last van rugpijn? Zijn sommige houdingen ondraaglijk? Last van uw gewrichten? Hebt u de indruk dat u veel minder soepel wordt? Als het antwoord op deze vragen ja is, dan is het tijd voor een onderzoek bij een kinesitherapeut om een...

Meer artikels