• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Tips (0)

Lumbago: genezing is een proces van lange duur

Lumbago: genezing is een proces van lange duur

Wereldwijd krijgen tussen 12 en 33% van de mensen vroeg of laat lumbago.

Bij ongeveer 90% komt het gelukkig weer goed… Maar het genezingsproces duurt lang.

Probeer dus op lange termijn te denken en wees geduldig!

Lang genezingsproces voor lumbagolijders

Volgens de statistieken treedt er bij 90% herstel op 6 weken na een acute aanval van lumbago. Jammer genoeg zijn deze gegevens iets te optimistisch, zo blijkt uit een recente Australische studie die 1000 mensen met lumbago gedurende een jaar heeft gevolgd. Het herstel van deze lumbagolijders werd geëvalueerd aan de hand van twee criteria: hervatten van het werk en vermindering van de pijn.

De helft van deze lumbagolijders die wegens hun lumbale pijn hun beroepsactiviteit hadden moeten terugschroeven, was na 14 dagen weer normaal aan het werk. Drie maanden na het begin van de lumbago was dat 83%. De hinder en de pijn daarentegen bleven veel langer: pas na een jaar had 72% van de patiënten geen klachten meer. Bepaalde factoren hebben een invloed op de duur van de revalidatie: leeftijd, arbeidsongevallen, de aanvankelijke intensiteit van de pijn, depressies, aantal dagen van verminderde of stopgezette beroepsactiviteit.

Uw rug sparen kan lumbago voorkomen

Uw rug zoveel mogelijk ontzien in de dagelijkse activiteiten is de beste manier om het risico op lumbago te beperken. Er zijn heel wat preventieve voorzorgsmaatregelen, maar ze zijn stuk voor stuk simpel.

  • Mijd langdurig zitten.
  • Als u vaak op de baan bent met de auto, stop dan geregeld om de benen te strekken.
  • Draag geen hoge hakken.
  • Til geen te zware voorwerpen op.
  • Als u iets wilt optillen, gebruik dan uw benen in plaats van uw rug. Hou uw rug zo recht mogelijk. Hetzelfde geldt ‘s ochtends bij het opstaan: ga van de liggende houding eerst over in de zittende houding en duw u dan op uw benen recht.
  • Neem op uw werk een goede houding aan, ook als u gewoon aan uw bureau zit: hou uw rug altijd recht.
  • Let op voor overgewicht.
  • Als u iets moet dragen, gebruik dan liever een rugzak dan een tas aan de hand.
  • Hou uw stress onder controle.

 

Als u last hebt van lagerugpijn, vergeet dan niet geleidelijk aan meer te bewegen als de crisisperiode achter de rug is.  Want vooral langdurig stilzitten is nefast.

Artikel gepubliceerd door op 02/07/2012

Bronnen: Henscheke N. et coll., British Medical Journal, 7 juli 2008, gepubliceerd op het internet.

Vindt u het artikel interessant?