Lopen doet langer leven

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 26/08/2008 - 00h00
-A +A

Regelmatig joggen vertraagt het verouderingsproces. Meer nog, lopen doet langer leven. 70- en 80-plussers die actief blijven, verkleinen hun kans op een vroegtijdig overlijden met de helft.

PUB

Minder snel verouderen

De resultaten werden bekend gemaakt door de Californische Stanford University School of Medicine. Onder leiding van dokter James Fries voerden de Amerikaanse wetenschappers van 1984 tot 2005 een onderzoek uit bij 538 joggers ouder dan 50, en bij een vergelijkbare groep van 420 leeftijdsgenoten die nooit jogden.
Elk jaar vulden de bijna 1.000 proefpersonen een vragenlijst in. Zo testten de wetenschappers onder andere hoe vlot de senioren konden wandelen, zich aankleden en opstaan uit een stoel. Bij het begin van de studie, 19 jaar geleden, liepen de joggers gemiddeld vier uur per week. Na 21 jaar was de loopduur teruggevallen tot nog 76 minuten per week.
Als gevolg van het verouderingsproces moesten logischerwijze alle 958 proefpersonen een deel van hun capaciteiten inleveren. Maar de joggers behielden langer hun mogelijkheden - het verlies aan capaciteiten startte gemiddeld zestien jaar later dan bij de niet-joggers - en lieten lagere percentages optekenen voor onder andere beroertes en hartaanvallen.
De joggers stierven ook minder snel aan kanker, neurologische ziekten en infecties. Meest opvallend cijfer uit het onderzoek: tijdens de eerste 19 jaar van de observatieperiode stierf 34 procent van de niet-joggers, tegenover slechts 15 procent van de joggers. Met andere woorden: regelmatig joggen vermindert de kans op een vroegtijdig overlijden met de helft.

Wissel joggen met wandelen af

In de jaren 1980 bestond nog geen consensus over de positieve effecten van joggen op hogere leeftijd. Volgens een aantal artsen zouden ouderen enkel een groter risico lopen op orthopedische kwesturen. Maar in de studie van dokter Fries en zijn collega's werd geen groter aantal knieoperaties bij joggers vastgesteld als bij niet-joggers. Het joggen bleek enkel een groot, positief effect te hebben op de levenskwaliteit. Hoe ouder men wordt, hoe groter zelfs die positieve effecten, namelijk een lagere bloeddruk, een lager cholesterolniveau, een verbeterd metabolisme en een groter gevoel van eigenwaarde.
Joggen is één van de goedkoopste sporten die er zijn en je kunt het echt overal beoefenen. Een eerste tip voor beginnende joggers is goede loopschoenen te kopen. In een gespecialiseerde sportwinkel vindt u met een professionele uitleg een schoen helemaal op uw maat. Zeker 50-plussers ondergaan best een medische check-up voor ze starten met joggen. Een derde tip ten slotte, ga in het begin niet te overhaast te werk. Wissel enkele minuten joggen af met wandelen, en bouw heel geleidelijk de loopduur op.

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 26/08/2008 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Wat is het best, wandelen of joggen? Geüpdatet op 03/06/2013 - 14h12

Moeten we joggen voor onze gezondheid of is wandelen beter? Het antwoord hangt af van wat u er precies mee wilt bereiken. Maar doe in ieder geval wat u graag doet!

Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Kan joggen uw figuur veranderen? Gepubliceerd op 13/04/2015 - 11h17

Joggen is een sport die makkelijk te beoefenen is, goed betaalbaar is en die iedereen aankan. Maar wat zijn de effecten ervan op ons figuur ? Is lopen bijvoorbeeld een goede oplossing om af te slanken?

Voeten: wie loopt welk risico? Geüpdatet op 19/09/2006 - 00h00

De voeten moeten elke stap opvangen en bij joggers zijn dat er nog meer dan bij niet-joggers. Welke risico's lopen de voeten bij het opvangen van al die schokken? Wat zijn de gevaren en wat zijn de oplossingen?

Meer artikels