• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Lof van de druif

Lof van de druif

Het echte druivenseizoen omvat de maanden augustus en september. En de gezondheidstroeven van de druif zijn niet beperkt tot het heerlijke druivennat…...

Vitaliteit en energie

De druif is één van de suikerrijkste vruchten: ze bevat er gemiddeld 15 tot 18 g per 100 g, terwijl de meeste andere vruchten ongeveer 12 g suikers bevatten per 100 g. Het is dan ook tegelijk één van de meest calorierijke vruchten (72 kcal/100 g). Alleen de banaan doet nog beter, met ongeveer 90 kcal per 100 g. Druiven zijn dan ook het tussendoortje voor sporters of om de honger te stillen. Op dat vlak zijn ze even doeltreffend als even in de koekendoos graaien, maar bieden ze zoveel meer gezondheidstroeven!

Verfrissend en stimulerend

Als de druif volrijp is, ontstaat er een harmonieus evenwicht tussen de koolhydraten en de organische zuren waaraan ze zo rijk is. Het zijn die laatste die de druif haar typische verfrissende toets geven. Dit zurige karakter stimuleert op een zachte manier de spijsverteringssappen, wat de voedselopname bevordert. De druif is ook alkaliniserend en houdt op die manier ons interne milieu in evenwicht. Ze is ook uitstekend voor de nierfunctie (bedankt water en kalium!), terwijl de vezels die in de schil en de pitten zitten, de darmtransit bevorderen.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/09/2015
Origineel artikel geschreven door op 07/10/2003

Bronnen: http://www.aprifel.com/

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Wat eet ik deze herfst?

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ananasdieet

  • Ananas heeft al decennialang de diepgewortelde reputatie een vrucht te zijn die de overtollige kilo's doet verdwijnen, ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating