• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    24 mening
  • Tips (0)

Lijnzaad eten, geen slecht idee!

Lijnzaad eten, geen slecht idee!

Lijnzaad is op nogal wat vlakken interessant voor de gezondheid. Dat komt door de drie actieve bestanddelen: vezels, lignanen en omega-3.

Lijnzaad wordt daarom gebruikt ter bestrijding van constipatie, verhoogde cholesterol, de symptomen van de menopauze en cardiovasculaire aandoeningen.

Lijnzaad tegen constipatie, prikkelbare-darm-syndroom, maagontsteking…

De vezels in lijnzaad werken laxerend. Dat kan nuttig zijn bij chronische constipatie. Voer de hoeveelheid geleidelijk aan op (de hele zaden vermalen tot poeder).

Lijnzaad kan fijngemalen - maar wel de zaadjes zonder het omhulsel - ook gebruikt worden om de symptomen van het prikkelbaredarmsyndroom te verlichten.

Gemalen lijnzaad is ook nuttig bij ontstekingen van het maag- en darmstelsel (maagontsteking, dunnedarmontsteking), bijvoorbeeld als gevolg van het overdadige gebruik van laxerende middelen.

Lijnzaad ook tegen opvliegers?

Lignanen behoren tot de familie van de fyto-oestrogenen. Lijnzaad zou in dat opzicht nuttig kunnen zijn om de opvliegers van de menopauze te verminderen.
Het zaad wordt om die reden ook soms verwerkt in voedingssupplementen die de ongemakken van de menopauze moeten verlichten. Dat is ook het geval met rode klaver (Trifolium pratense) en zilverkaars (Cimicifuga racemosa), allebei ook een rijke bron van lignanen.

Maar de studies over het effect van lijnzaad in de bestrijding van de menopauzesymptomen spreken elkaar tegen (1).

De fyto-oestrogenen van lijnzaad zouden mogelijk ook inwerken op het metabolisme van de oestrogenen en zo een rol kunnen spelen in de preventie van borstkanker. Maar ook hier blijven de bewijzen voorlopig uit. 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 26/10/2016
Origineel artikel geschreven door op 04/07/2011

Bronnen: Vidal, le guide des compléments alimentaires. (1) Pruthi S. et coll., J. Soc. Integr. Oncol., 5 (3) : 106-12, 2007. (2) Patade A. et coll., J. Womens Health (Larchmt), 17 (3) : 355-66, 2008. (3) Bloedon L.T. et coll., J. Am. Coll. Nutr., 27 (1) : 65-74, 2008.

Vindt u het artikel interessant?