Lijdt u aan lichte, matige of zware slapeloosheid?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 27/11/2007 - 00h00
-A +A

PUB

Elementaire regels van de slaaphygiëne

  • Voldoende slapen, maar niet te veel; vermijd middagslaapjesdie langer duren dan 1 uur en probeer niet meer in slaap te vallen na 16u.
  • Probeer rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan. Oudere mensen gaan best iets later slapen.
  • Zorg ervoor dat het in de slaapkamer niet te warm is en dat er niet te veel lawaai en licht is.
  • Vermijd cafeïne, alcohol en nicotine.
  • Zorg overdag voor wat lichaamsbeweging, maar liefst niet meer na 17u.
  • Probeer 's avonds copieuze maaltijden te vermijden.

De twee 'synchroniserende' factoren van de slaap: licht en lichaamsbeweging

Wanneer het evenwicht van de slaapcyclus onvoldoende lijkt, moet de nadruk gelegd worden op twee belangrijke 'synchroniserende' factoren: licht en lichaamsbeweging.

In geval u moeilijkheden ondervindt om in te slapen:

  • Het ontwaken duidelijk maken aan uw lichaam: douche, lichaamsoefening, veel licht.
  • 's Avonds weinig lichaamsbeweging en niet te veel licht.

    In geval u 's morgens te vroeg wakker wordt:
  • Niet in bed blijven liggen wanneer u wakker bent.
  • 's Avonds aan lichaamsbeweging doen en veel licht aandoen.

    Tot slot, bespreek uw slaapproblemen met uw arts voordat die problemen te veel nadelige gevolgen hebben voor uw dagelijks leven.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 27/11/2007 - 00h00

Aanbevelingen van de Hoogste Franse gezondheidsautoriteiten (Haute autorité de santé française), december 2006.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB