Lichamelijke activiteit: gezondheid is een kwestie van dosering

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 22/04/2008 - 00h00
-A +A

Sport doen is gezond, maar hoeveel, wanneer, en hoe vaak moeten we sporten? Vaak ontbreekt het ons aan concrete elementen om het effect van onze lichamelijke inspanningen op onze gezondheid te kunnen inschatten. Een Amerikaanse vereniging heeft hier onlangs concrete aanbevelingen voor opgesteld.

PUB

Lichamelijke activiteit en gezondheid: de Amerikaanse richtlijnen

Het Amerikaanse College van sport en geneeskunde en de Amerikaanse Vereniging voor onderzoek naar hartziekten hebben in 2007 aanbevelingen gepubliceerd rond lichamelijke activiteit en de gezondheid voor volwassenen. Ook kinderen en bejaarden worden in het rapport even vermeld.

Aanbevelingen voor volwassenen (18 tot 65 jaar)

1) Beoefen minstens een half uur per dag een matig intensieve lichamelijke activiteit van het type uithoudingssport (wandelen, stappen, fietsen…) op vijf dagen van de week, of minstens twintig minuten per dag een intensieve activiteit op drie dagen van de week..
Het is ook mogelijk om een matig intensieve en een intensieve lichamelijke activiteit te combineren: bijvoorbeeld in dezelfde week 2 stevige wandelingen maken van elk 30 minuten en 2 keer 20 minuten joggen.

2) Beoefen naast deze op uithouding gerichte lichamelijke activiteit minstens twee niet opeenvolgende dagen per week ook spierversterkende lichamelijke activiteiten (type weerstand). Bij deze oefeningen moeten de belangrijkste spiergroepen geactiveerd worden. Doe elke oefening 8 tot 12 keer na elkaar.

De auteurs voegen eraan toe dat matig intensieve dagelijkse activiteiten die minstens 10 minuten duren (ramen wassen bijvoorbeeld) ook meetellen om het aanbevolen peil te bereiken.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 22/04/2008 - 00h00 Persdossier van het Franse 'Institut national de la santé et de la recherche médicale' (Inserm), 1 april 2008.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Uw vorm terugvinden en behouden Geüpdatet op 09/09/2003 - 00h00

Hervind met een minimum aan inspanningen uw vorm! Het recept: een matige uithoudingssport met drie sessies van 20 minuten per week.

Meer artikels