Lichaamsbeweging en gezondheid: zijn er nieuwigheden?

Gepubliceerd door Hélène Joubert, wetenschapsjournaliste op 01/06/2017 - 16h34
-A +A

De kennis over lichaamsbeweging en over de gunstige effecten van regelmatig en over een langere termijn sporten staat niet onwrikbaar vast. Het onderzoek gaat vooruit en af en toe worden sommige aanbevelingen bijgestuurd of zelfs op losse schroeven gezet. Dat bewijzen vijf voorbeelden uit de recentste wetenschappelijke literatuur.

PUB

Lichaamsbeweging: nog meer

150 minuten snel stappen per week of 75 minuten joggen per week: dat zijn de aanbevelingen van de gerenommeerde wereldgezondheidsinstantie WHO. Maar is het ook echt genoeg? Sommige wetenschappers stellen namelijk de door de WHO aanbevolen minimale wekelijkse lichaamsbeweging van 600 MET-minuten (Metabolic Equivalent of Task) in vraag. Volgens hen is dat quotum verre van voldoende om de nefaste gevolgen van gebrek aan beweging te bestrijden. Die gevolgen zijn borst- en darmkanker, diabetes, bepaalde cardiovasculaire ziektes (ischemische hartaandoeningen) en cerebrovasculaire accidenten (CVA).

De  wetenschappers hebben zich op 174 studies gebaseerd en daarin een dosisafhankelijke respons van sporten op de gezondheid gevonden. Voor een echt significant effect op de vijf aangehaalde risico’s zouden de streefcijfers minstens verzesvoudigd moeten worden (1). We nemen het voorbeeld van diabetes. Wie de aanbevelingen van de WGO volgt, vermindert zijn risico om ooit diabetes te krijgen met 2%. Wie zijn sportquotum opdrijft naar 3600 MET-minuten per week zou dat risico met 19% zien verminderen; de maximale winst is te halen met een sportactiviteit van 3000 tot 4000 MET-minuten per week. Eenmaal boven dat quotum is er geen extra winst meer. Niet alle ziektes zijn evenwel over één kam te scheren: mensen die hun sportquotum opvoeren naar 8 000 MET-minuten/week of meer zien hun risico op borstkanker met 14% dalen; voor darmkanker is dat 21%, voor diabetes 28%, voor ischemische hartaandoeningen 25% en voor CVA’s 26%. Kortom, trek maar snel uw sportschoenen aan!

Overlijdensrisico: niet alle sporten lonen evenveel

Als we kijken naar het overlijdensrisico, zijn fietsen, zwemmen, aerobics en alle racketsporten beter dan joggen of voetbal.

Een grootschalige internationale studie heeft een rangschikking van de sportactiviteiten gemaakt op basis van hun positieve effect op de overlevingskansen. Ze baseerde zich daarvoor op een analyse van de disciplines die door een kleine 80.000 dertigplussers werden beoefend (2).

Tennis, squash en badminton staan helemaal bovenaan in de rangschikking omdat ze het overlijdensrisico (alle oorzaken door elkaar) met 47% doen dalen en het risico op cardiovasculaire sterfte zelfs met 56%. Beide risico’s dalen respectievelijk met 28% en met 41% voor wie zwemt en met respectievelijk 27% en 36% voor wie aan aerobics doet. Fietsen scoort laag: de sterftekans, alle oorzaken samen genomen, daalt ‘maar’ met 15%.

Die vaststelling moet wel niet al te letterlijk worden opgevat: elke vorm van lichaamsbeweging en elk initiatief om iets te doen aan onze zittende levenswijze is goed voor onze gezondheid, onze cardiovasculaire zowel als algemene gezondheid. Laat dus geen sportdiscipline vallen die u graag en met veel enthousiasme doet. De studie heeft hoe dan ook een grote verdienste. Ze maakt duidelijk dat niet alleen de duur en de intensiteit van de sport tellen, maar ook het type activiteit belangrijk is!

Gepubliceerd door Hélène Joubert, wetenschapsjournaliste op 01/06/2017 - 16h34
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Voorkom CVA: eet chocolade! Gepubliceerd op 30/03/2016 - 10h26

Chocolade wordt beschouwd als een gezond product, op voorwaarde dat u de juiste keuze maakt en er niet te veel van eet. Zo zou chocolade een beschermend effect hebben tegen depressie, kanker en hart- en vaatziekten. Chocolade helpt ook bij de prevent...

Boezemfibrilleren vergroot de kans op een CVA Gepubliceerd op 08/02/2017 - 12h47

Kent u de verschillende hartritmestoornissen? De meest voorkomende en de gevaarlijkste is boezemfibrilleren, ook bekend als voorkamerfibrilleren. Het fenomeen vervijfvoudigt uw kans op een CVA. We verkennen de verbanden tussen deze beide risico’s.

Meer artikels