• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Lichaamsbeweging: een uitstekende manier om osteoporose te voorkomen en te bestrijden

Lichaamsbeweging: een uitstekende manier om osteoporose te voorkomen en te bestrijdenIn België lijden 630.000 vrouwen aan osteoporose. De ernst van deze aandoening schuilt in haar belangrijkste complicatie: breuken. Die kunnen tot autonomieverlies leiden en in sommige gevallen zelfs fataal zijn.

Om de 30 seconden doet er zich in de Europese Unie een osteoporosebreuk voor. Osteoporose (of botontkalking) is vooral gebonden aan de levenscyclus van ons skelet. Bijna alle botten kunnen broos worden, maar de "top 3" van de breuken zijn: wervels, polsen en heupen (elk jaar doen er zich in ons land ongeveer 13.000 heupbreuken voor). Volgens specialisten zal 40 % van de vrouwen die vandaag 50 jaar zijn, ooit een osteoporosebreuk krijgen. Botmassaverlies kan lange tijd pijnloos en sluipend verlopen vóór er echt breuken optreden. Die mogen niet langer als een onvermijdelijke ouderdomskwaal worden beschouwd, want ze kunnen wel degelijk vermeden worden.

Aan lichaamsbeweging doen

Lichaamsbeweging is één van de voorwaarden om het skelet gaaf te houden. Ze verhoogt de minerale botdichtheid en vermindert daardoor de risicofactoren voor osteoporose. Kinderen en adolescenten moeten absoluut activiteiten beoefenen die de draaggewrichten "aan het werk zetten", zoals wandelen, dansen, hardlopen en tennissen. Voor volwassenen en osteoporosepatiënten is lichaamsbeweging (bijvoorbeeld tai chi) ook een manier om spierkracht, soepelheid en evenwicht te verbeteren en op die manier de risico's op valpartijen en breuken te verminderen. Dat is een belangrijke uitdaging, want breuken vormen een zware complicatie, leiden tot heel wat ziekenhuisopnames en kunnen zelfs fataal zijn. Bij vrouwen boven de 45 leiden osteoporosebreuken vaker tot een ziekenhuisopname dan een hartinfarct of borstkanker.

Onze botten hebben goede en slechte vrienden

Helaas wordt osteoporose nog altijd niet doeltreffend behandeld. Het grote publiek weet meestal niet wat de goede en slechte vrienden van onze botten zijn. De grootste vijanden zijn: roken en overmatig cafeïneverbruik. Lichaamsbeweging en vitamine D zijn dan weer goede vrienden. De absorptiegraad van calcium, dat noodzakelijk is voor ons skelet, wordt immers bepaald door het vitamine D-gehalte. Senioren kampen echter vaak met een vitamine D-tekort dat moeilijk verholpen kan worden met voeding alleen. Vitamine D-rijke producten zijn immers dungezaaid: vooral tonijn, makreel, sardine en zalm. Bovendien komen bejaarden doorgaans weinig in de zon, nochtans de beste vriend van de vitamine D-synthese. Vandaar dat osteoporosepatiënten absoluut vitamine D-supplementen moeten nemen.

Artikel gepubliceerd door op 01/11/2005

Bronnen: Persbericht "Werelddag tegen Osteoporose: bewegen beschermt ook de beenderen!', International Osteoporosis Foundation, Belgian Bone Club en Belgische Vereniging van Osteoporosepatiënten, oktober 2005.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Osteoporose: wat u erover moet weten

  • Osteoporose (in de volksmond ook wel botontkalking genoemd) is een chronische aandoening van het bot waardoor de ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating