Lichaamsbeweging: een fantastische troef tegen borstkanker

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 07/02/2006 - 00h00
-A +A

Het is ondertussen bewezen dat lichaamsbeweging een heilzaam effect heeft op borstkanker, ook bij zogenaamde risicovrouwen, bijvoorbeeld vrouwen met familiale antecedenten. Welke sporten zijn het meest geschikt? Hoe vaak en hoe intens moet je ze beoefenen? Nieuwe gegevens geven een nauwkeurig antwoord op al die concrete vragen.

Deze nieuwe gegevens bevestigen de al bekende positieve relatie tussen lichaamsbeweging en borstkanker, en reiken bovendien betrouwbare en concrete inzichten aan over de meest geschikte sporten en de intensiteit.

Wat frequentie en intensiteit betreft, is het antwoord zonneklaar

Hoe meer, hoe regelmatiger en hoe intenser een vrouw sport, hoe lager haar risico op borstkanker. Deze gegevens zijn afkomstig uit de E3N-studie, die 100.000 vrouwen volgde die geboren zijn tussen 1925 en 1950. Tijdens de follow-upperiode kregen 3.400 vrouwen borstkanker. De deelneemsters moesten een vragenlijst invullen over hun gezondheidstoestand en levenswijze, met zeer uiteenlopende en nauwkeurige vragen om hun graad van lichaamsbeweging te kwantificeren. Onder meer vragen over welke afstand ze elke dag te voet afleggen, hoeveel trappen ze beklimmen, hoeveel uur per week ze besteden aan een "zware" of "lichte" huishoudelijke taken, en aan intense of matige sport- of ontspanningsactiviteiten. De auteurs stelden daarbij vast dat het borstkankerrisico omgekeerd evenredig is met het aantal uur en de intensiteit van de lichaamsbeweging. Zo zien vrouwen die 14 uur of meer per week besteden aan licht huishoudelijk werk hun borstkankerrisico dalen met 18 %, tegen 38 % bij vrouwen die wekelijks vijf uur of meer uittrekken voor intense ontspanningsactiviteiten, en dat in vergelijking met vrouwen die nooit aan lichaamsbeweging doen. Dit verband geldt ook voor personen met risicofactoren: familiale antecedenten, overgewicht, kinderloos of HST (hormoonsubstitutietherapie tijdens de menopauze).

Hoe lichte, matige en intense activiteiten te onderscheiden?

De verschillende soorten lichaamsbeweging werden vergeleken aan de hand van een coëfficiënt die de geleverde energieafgifte meet in vergelijking met de afgifte in rust (zitten en nietsdoen), die als referentie werd beschouwd. Een lichte activiteit is een activiteit met een coëfficiënt onder de 3. Bij een coëfficiënt tussen 3 en 6 spreken we van een matige activiteit, bij een coëfficiënt boven de 6 van een intense activiteit. BijvoorbeeldZitten: 1Koken: 2Wandelen: 2 tot 3Yoga-zachte gym: 2,5 tot 3,5Huishouden: 2,5 tot 4Klussen: 3 tot 5Tuinieren: 3 tot 6Aquagym: 4Dansen: 4,5Joggen in zaal: 4,5Tennis: 5 tot 8Roeien: 3,5 tot 8,5 Fietsen: 4 tot 10Zwemmen: 4 tot 11Joggen in de openlucht: 8 Gevechtssporten: 10 Squash: 12

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 07/02/2006 - 00h00 Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention, januari 2006; Studie E3N, Françoise Clavel-Chapelon, onderzoeksdirectrice Inserm-Institut Gustave Roussy; Persbericht van het INSERM, 20 januari 2006.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Sporten is goed voor uw borsten! Geüpdatet op 26/02/2008 - 00h00

Er zijn al vele duizenden studies gedaan die wijzen op het belang van sport voor de gezondheid in het algemeen. Maar nu blijkt dat sport ook bescherming biedt tegen borstkanker! Volgens een Franse studie bestaat er een rechtstreeks verband tussen de...

Zes tips om borstkanker te voorkomen Geüpdatet op 01/04/2008 - 00h00

Leeftijd, erfelijkheid en de hormonen zijn elementen die nu eenmaal niet te veranderen zijn, maar onze keuzes en onze manier van leven kunnen wel helpen om borstkanker terug te dringen. Hieronder volgen zes tips voor vrouwen om borstkanker te bestrij...

Sporten? Ja, maar. . . Geüpdatet op 23/10/2007 - 00h00

Ik leid een sedentair leven en heb zin om te bewegen! Maar als ik weer begin te sporten, welke voorzorgen moet ik dan nemen? Moet ik op voorhand een check-up laten doen en hoe kan ik mijn fysieke conditie evalueren?

Meer artikels