Leer uw kind water drinken!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 25/01/2005 - 00h00
-A +A

Water is de enige drank die echt onmisbaar is voor ons lichaam. We hebben al te vaak de neiging dat te vergeten in onze consumptiemaatschappij. En toch zijn de gevolgen van watergebrek dramatisch, te beginnen met overgewicht. We weten echter maar al te goed wat onze kinderen zullen nemen als ze mogen kiezen tussen een glas cola en een glas water. Vandaar dat we ze zo vroeg mogelijk water moeten leren drinken en waarderen.

Zoals u uw kind vertrouwd maakt met vlees, vis en eieren, moet u het ook water leren appreciëren. Nee, een kind houdt niet van nature van water! Van jongs af aan hebben we de natuurlijke neiging om zoete dranken te verkiezen. Vandaar dat u het de specifieke smaak van water moet bijbrengen, zoals u het ook moet "inwijden" in de basissmaken (bitter, zoet, zout en zuur). Houdt het niet van water, geef dan niet op, want het is de moeite waard. Zo stellen we vandaag vast dat heel wat kinderen al van in de kleuterschool met een verstoord voedingsevenwicht kampen omdat ze verslaafd zijn aan frisdranken, wat vaak tot zwaarlijvigheid leidt.

In de praktijk

Uiteindelijk is dat heel makkelijk, op voorwaarde dat u er zich aan houdt. Zet bij de maaltijd altijd een glas of een kop met water naast zijn bord, nooit een andere drank! Moedig het aan om tussen de maaltijden door regelmatig water te drinken. Als het u zegt dat het dorst heeft, bied het dan systematisch water aan. Zet nooit een fles met frisdrank of vruchtensap in zijn zicht, zodat het niet in de verleiding komt. Frisdranken, vruchtensappen en siropen moet u voorbehouden voor speciale gelegenheden: feesten, verjaardagen, bezoeken, recepties, … Op die manier zal het die zoete dranken veel meer appreciëren omdat het er slechts uitzonderlijk mag drinken. En zelf hoeft u geen schuldgevoelens te krijgen als u het gretig frisdrank ziet nuttigen, want als dat slechts af en toe gebeurt, kan het geen kwaad. Uiteraard moet u zuiver water kiezen met een evenwichtig mineraalgehalte, aangepast aan zijn lichaam en zijn behoeften. Let er ook op dat het water de geschikte temperatuur heeft: niet te warm en niet te koud.

Enkele tips

Geef het goede voorbeeld! Drink ook zelf water, want u bent zijn ideale model. Zet altijd een fles water op tafel op een plaats die in het oog springt, zodat het voor uw kind een vertrouwd beeld wordt. Geef het geen zuigfles met suikerwater, zeker niet als "zelfbediening" 's nachts in zijn bedje!!! Een goede manier om het te motiveren, is geregeld veranderen van recipiënt. Laat het overdag de ene keer uit zijn zuigfles drinken, dan weer uit zijn beker en nog een andere keer uit een klassiek glas, zoals zijn grote broer. En waarom zou u es geen muntblaadje, takje koriander of stukje fruit in zijn tuitbeker stoppen? Als u het voorzichtig aanpakt en geleidelijk te werk gaat, kunt u zijn nieuwsgierigheid prikkelen en zijn dorst stimuleren door aromatische planten te gebruiken.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 25/01/2005 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vieruurtjes met verstand ! Geüpdatet op 12/09/2006 - 00h00

Of uw kind nu drie of vijftien jaar oud is, na een schooldag heeft het vaak reuzenhonger. Op weg naar huis is er wellicht een bakker of bent u in de verleiding om u uw kind eender wat toe te stoppen om zijn honger stillen: een koek, een chocoladebroo...

Bedplassen: ook tijdens de vakantie spelbreker Geüpdatet op 27/06/2006 - 00h00

Over enkele dagen is het schooljaar weer achter de rug en begint de lang verwachte grote vakantie. Maar misschien wel niet voor alle kinderen... Voor kinderen die nog bedplassen zorgt het vooruitzicht dat ze hun bedlakens of hun slaapzak op het taal-...

Meer artikels