Leds: opgelet voor de mogelijke risico’s voor de gezondheid

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 09/03/2016 - 10h43
-A +A

Het blauwe licht dat door leds wordt uitgestraald, is overal rondom ons aanwezig.

De meeste kunstmatige lichtbronnen werken met die technologie, net zoals de schermen van ons televisietoestel, onze pc, tablet of smartphone.

Wat zijn de risico’s van die leds?
Welke mensen moeten zich ertegen beschermen en hoe kunnen ze dat doen?

PUB

Wat is blauw licht?

Een weetje: in het begin werden leds alleen gebruikt als indicatielampen. Later werden ze ook gebruikt voor de schermen van televisietoestellen en computers, nog later voor volledige verlichtingssystemen.

De lichtuitstralende diodes of leds (van het Engels light-emitting diode) hebben ons leven letterlijk overspoeld.
Leds zijn zuinig omdat ze weinig energie verbruiken en heel lang meegaan. Ze worden op grote schaal gebruikt voor de verlichting van woningen, bureaus, publieke ruimten zoals scholen en winkelcentra, enz. Ze worden ook gebruikt voor de verlichting van de openbare weg, van straten en van autowegen. Ze zijn ook terug te vinden in autolampen en in apparaten voor lumino- of lichttherapie, en natuurlijk ook in de schermen van televisietoestellen, computers, smartphones, enz.…

Deze leds stralen zogenaamd kunstmatig blauw licht uit, een bestanddeel van wit licht zoals dat door de zon wordt uitgestraald of door de traditionele gloeilamp. Dat wit licht bestaat uit alle kleuren van de regenboog. Het blauw licht dat door leds wordt uitgestraald, is alleen veel sterker dan de ultraviolette stralen en ze bevatten ook meer energie dan natuurlijk licht.
Het licht van leds is 1.000 keer sterker dan dat van de traditionele verlichting (halogeenlamp, spaarlamp). We mogen ons dus terecht afvragen of dit licht risico’s inhoudt voor onze gezondheid en of we er ons tegen kunnen beschermen.

Wat zijn de risico’s van blauw licht?

Het aantal studies over leds neemt toe. Ze tonen aan dat het gebruik 's avonds van led-schermen (smartphones, tablets, pc’s, tv) het waak- en slaapritme verstoort en het langer duurt voor we inslapen, met alle gevolgen van dien voor het school- of professionele leven: vermoeidheid, slaperigheid, concentratie- en aandachtstoornissen, verminderde productiviteit, enz.

Risico’s van led duidelijk aangetoond:

Er zijn meerdere risico’s aan blauw licht verbonden:

  • Toxisch effect op de ooglens en het netvlies.

  • Verergerend effect bij ouderdomsmaculadegeneratie (OMD).

  • Verstoring van het 24-uurritme (biologische klok).

  • Verblinding en visueel ongemak.

  • Stroboscopisch effect door de wisselende intensiteit van het licht zonder dat het visueel waarneembaar is.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 03/03/2014 - 15h11 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 09/03/2016 - 10h43

Het Franse ‘Agence nationale de sécurité sanitaire de l’alimentation, de l’environnement et du travail (Anses), Verslag van collectief onderzoek, « Effets sanitaires des systèmes d’éclairage utilisant des diodes électroluminescentes (LED) », Saisine n°2008-SA-0408, oktober 2010. Russell Johnson, Organizational Behavior and Human Decision Processes, http://msutoday.msu.edu/news/2014/nighttime-smartphone-use-zaps-workers-energy/.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
Rosalieke

Klopt perfect. Mijn werk vereist iedere avond nog computerwerk. Dat doe ik best zo vroeg mogelijk op de avond. Want wanneer ik binnen de laatste 2 uur voor het slapengaan nog achter mijn scherm zit, wordt mijn nachtrust er ernstig door verstoord. Ik slaap duidelijk moeilijker in en ben dan halfweg de nacht alweer klaarwakker. Met het programma f.lux (gratis op http://justgetflux.com/) kan je je beeldscherm amberkleurig laten inkleuren en dat scheelt wel een stuk. Maar toch... dan nog slaap ik minder vast. Misschien is het een afdoende oplossing voor anderen.
Dat ik te laat werk, is zeker niet de hoofdoorzaak. Als ik in vakantieperiodes nog laat recreatief surf, ondervind ik dezelfde slaapverstoring.

PUB
Lees ook
Wat weet u over gezichtsstoornissen? Gepubliceerd op 21/01/2014 - 12h34

Glaucoom, cataract, maculaire degeneratie, visuele vermoeidheid, verziendheid of hypermetropie… het zijn allemaal visuele aandoeningen die ons bij het zien kunnen hinderen. Zijn deze gezichtsstoornissen te voorkomen? Zijn ze te genezen? En wat zijn d...

Bescherm uw ogen tegen de zon! Geüpdatet op 05/04/2005 - 00h00

Of u nu met vakantie gaat in de bergen of onder de palmbomen, vergeet vooral niet om uw zonnebril mee te nemen. Net zoals voor onze huid beschikken we over een gezichtskapitaal dat door de minste zonneagressie dreigt te worden aangetast.

Zorgt u goed voor uw ogen? Geüpdatet op 15/07/2005 - 00h00

Ons gezichtspotentieel is niet onuitputbaar en sommige situaties of risicofactoren kunnen het sneller aantasten dan andere. Als we ze kennen, kunnen we ze voorkomen en onze ogen zo langer sparen.

Meer artikels