• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Getuigenissen (0)

Last van een prikkelbare darm? Probeer eens probiotica

Last van een prikkelbare darm? Probeer eens probiotica

Het prikkelbare-darmsyndroom of prikkelbare-colonsyndroom is een spijsverteringsprobleem dat zeer veel voorkomt bij tieners en jongvolwassenen, vooral dan bij vrouwen.

U kunt de buikpijn, winderigheid en de opeenvolging van diarree en constipatie bestrijden door probiotica toe te voegen aan uw voeding.

Wat is het prikkelbare-darmsyndroom?


Het gaat om een slechte werking en/of overgevoeligheid van de darm - de oorzaken ervan zijn nog altijd niet bekend - die tot uiting komt in een hele rist symptomen. De meest voorkomende zijn buikpijn, winderigheid en afwisselend periodes van diarree en constipatie.
Als de symptomen heel hinderlijk of onrustwekkend zijn, moet u naar de huisarts. Die zal nagaan of het al dan niet om het prikkelbare-darmsyndroom gaat. Ook andere aandoeningen, zoals bijvoorbeeld lactose-intolerantie, kunnen dezelfde symptomen vertonen.

De diagnose van prikkelbare-darmsyndroom wordt gesteld als de pijn en de diarree of constipatie 3 maanden aanhouden en gepaard gaan met enkele van de volgende symptomen: buikkrampen, opgeblazen gevoel, winderigheid, dringend naar het grote toilet moeten gaan, de aanwezigheid van slijm in de stoelgang, luidruchitge darmen, het gevoel dat de ontlasting onvolledig is, enz.

Als er geen oorzaak gevonden wordt, zal de arts als behandeling preventieve maatregelen voorschrijven, zoals de voeding aanpassen en beter leren omgaan met stress.

Een prikkelbare darm? Pas uw voeding aan!

Wat het aspect voeding betreft, raadt men aan om matig te zijn met producten die gasvorming veroorzaken. Op die manier zullen de winderigheid en het opgeblazen gevoel vanzelf verminderen. Concreet gaat het om peulvruchten, gedroogd of rauw fruit, rauwkost, broccoli, bloemkool, spruiten en andere koolsoorten, koolzuurhoudende dranken. Om de pijn te bestrijden volgt u het best een dieet van levensmiddelen met weinig of geen vet, maar veel eiwitten. Door een aangepaste dosis vezels op te nemen kunt u het risico op constipatie of omgekeerd diarree beperken. Iedereen moet een beetje zoeken en uittesten welke dosis voor hem of haar geschikt is.

Bijgewerkt door Stéphanie Koplowicz, gezondheidsjournaliste op 19/10/2012
Origineel artikel geschreven door op 17/02/2009

Bronnen: Talley NJ., Intern Med J., 2006, review; Moayyedi P. et coll., Gut., 17 december 2008.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Ik heb buikpijn. Wat is het?

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten