Kweeperen, maak kennis met deze gezonde vrucht!

Geüpdatet door Coline Wellemans, gezondheidsjournaliste op 05/10/2016 - 12h00
-A +A

Kweeperen zijn mysterieuze vruchten. Ze  lijken wat op gele peren en geven overheerlijke gelei, compote, puree en dat soort dingen. De vrucht komt helemaal uit het Midden-Oosten  en zit boordevol voedingsstoffen die onze gezondheid ten goede komen!  Een korte kennismaking…

PUB

Kweeperen, een echte herfstvrucht

Maar waar groeien kweeperen? Op de kweeperenboom! Dat is een kleine boom van vier tot zes meter hoog. U kunt de vruchten in de herfst plukken. De beste periode is september en oktober. Een rijpe kweepeer is geel van kleur en heeft een uitgesproken geur. Let daarop als u ze plukt. Nog een handig weetje: het dons op de schil moet makkelijk loskomen als u erover wrijft. Kies altijd kweeperen die goed rijp zijn, want eenmaal geplukt rijpen ze niet meer verder.

Pectine, een vezel met heel veel goede eigenschappen

Kweeperen bevatten heel veel pectine, een vezel die heel veel vocht kan vasthouden maar ook de afvalstoffen neutraliseert. Een andere chemische bouwsteen van de kweepeer is tannine, een stof die de darmtransit vertraagt en de darmslijmvliezen beschermt. De combinatie tannine-pectine is een ideale barrière tegen bacteriën en helpt ook bij diarree. Volgens sommige studies zou regelmatige consumptie van  kweeperen zelfs darmkanker helpen voorkomen.

Pectine vertraagt ook de absorptie van vetten en stimuleert de afvoer ervan, wat dan weer de cholesterolwaarden doet zakken.

Door de pectine en de vele andere oplosbare vezels verminderen kweeperen bovendien de insulineproductie na het eten. Een uitgelezen dessert dus voor mensen met diabetes type 2!

Initialement publié par Coline Wellemans, gezondheidsjournaliste le 02/10/2015 - 15h39 et mis à jour par Coline Wellemans, gezondheidsjournaliste le 05/10/2016 - 12h00

Silva, BM et al., J Agric Food Chem. 2004 Jul 28;52(15):4705-12
Magalhães A et al., Food Chem Toxicol. 2009 Jun;47(6):1372-7. doi: 10.1016/j.fct.2009.03.017. Epub 2009 Mar 21.
Wikiera A. et al., Postepy Hig Med Dosw (Online). 2014 Jan 2;68(0):590-6
http://www.snv.jussieu.fr/bmedia/Marche/coing.htm

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Appels: pharmafood vol pesticiden? Geüpdatet op 16/02/2017 - 18h54

Appels hebben zo veel goede eigenschappen dat ze worden beschouwd als pharmafood, een mix van voedsel en medicijn. Maar appels zitten ook vol pesticiden, giftige stoffen dus. Welke appels kunnen we nog wel eten, en hoe bereiden we ze het best?

Op het menu : peren Geüpdatet op 18/02/2003 - 00h00

Niks zo heerlijk als een rijpe peer die in de mond smelt. Peren zijn vooral 's winters in trek omdat het aanbod van fruit in dat seizoen beperkt is. Maar er bestaan heel wat variëteiten die het hele jaar door verkrijgbaar zijn.

Courgettes: lekker licht Geüpdatet op 25/07/2006 - 00h00

Courgettes bevatten heel weinig calorieën en mogen dus best de hele zomer lang op ons menu staan. Als ze niet zwemmen in de olie, zijn ze de ideale groente voor wie op zijn gewicht wil letten. Ze zijn gemakkelijk verteerbaar en vallen in de smaak bij...

Waarom en wanneer moeten we eieren eten? Geüpdatet op 08/04/2013 - 08h43

We horen overal dat we minder vlees moeten eten, maar we moeten wel voldoende dierlijke eiwitten binnenkrijgen. Vis is een alternatief, maar niet voor elke dag. Eieren zijn een goede oplossing.

Meer artikels