• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (512)
  • Commentaren (0)

Kuren: welke diëten zijn op lange termijn het meest doeltreffend?

Kuren: welke diëten zijn op lange termijn het meest doeltreffend?
Wetenschappers buigen zich regelmatig over de vraag welke van de verschillende vermageringsdiëten op lange termijn doeltreffend zijn. Het Atkins dieet, vaak ten onrechte in diskrediet gebracht, zou samen met het mediterrane dieet een interessant alternatief zijn voor mannen die vetarme kuren volgen.

Het Atkins dieet en het mediterrane "dieet" zijn twee erg populaire diëten. Toch zijn er nog maar weinig gegevens bekend over hun langetermijneffect op het gewicht. Een team van onderzoekers uit Boston heeft nu gedurende twee jaar onderzoek verricht bij 322 vijftigers (allemaal mannen) met een gematigd overgewicht, en het effect van beide methodes vergeleken met het traditionele vetarme dieet.

Drie verschillende diëten

In het klassieke vetarme dieet was de inname van calorieën beperkt tot 1800 kcal/dag. Slechts 30% daarvan mag bestaan uit vetten. Dit dieet streefde ook naar een groter verbruik van granen (die zijn vetarm), groenten, fruit en peulvruchten, en een kleiner verbruik van toegevoegde vetten en vetrijke snacks.
Ook in het mediterrane dieet was de inname van vetten bescheiden (35% van het toegestane aantal calorieën, met 30 tot 45 gram olijfolie en een handvol hazelnoten als voornaamste bronnen), en was de inname van calorieën vastgesteld op 1800 kcal/dag. Op het menu stonden veel fruit en groenten en weinig rood vlees, en werden gevogelte en vis aanbevolen in plaats van rundvlees en lamsvlees.
In het zetmeelarme dieet gebaseerd op de Atkins-methode was de inname van koolhydraten in de aanvangfase sterk beperkt om dan geleidelijk aan lichtjes te worden opgevoerd. Eiwitten en vetten daarentegen mochten onbeperkt worden gebruikt. De enige beperking: ze moesten van plantaardige oorsprong zijn.

Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 04/08/2008 - 23:00

Bronnen: Shai I et al: Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet. New England Journal of Medicine, 2008.

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Bekijk ook de reacties in het interactieve gedeelte van E-gezondheid
De laatste getuigenissenKeuze van het dieet
Sporten en op uw eten letten!

Door katrien op 30/11/2011 11:55

  • rating
  • rating
  • rating
  • rating
  • rating

Voor mij blijft de meest succesvolle manier om m'n lijn te behouden op m'n eten letten in combinatie met op regelmatige basis sporten! Niets beter dan dat...