Krijgt u genoeg jodium binnen?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 28/05/2013 - 09h17
-A +A

PUB

Hoe kunnen we via onze voeding meer jodium binnenkrijgen?

Het probleem met zout is dat het ook verrijkt met jodium nog altijd schadelijk kan zijn voor onze gezondheid. Een zo beperkt mogelijk gebruik ervan blijft de algemene regel om hypertensie te voorkomen. Wat moeten we dan doen om aan onze dagelijkse aanbevolen hoeveelheid jodium te raken? Alles hangt af van de situatie waarin u zich bevindt.

  • Zwangere vrouwen: U komt er niet onderuit, u zult een voedingssupplement moeten nemen dat speciaal is ontwikkeld voor de zwangerschap. Zo weet u zeker dat u genoeg jodium binnenkrijgt voor uzelf, maar ook voor de ontwikkeling van de hersenen van uw baby. Naast de vele andere noodzakelijke voedingsstoffen natuurlijk.
  • Volwassenen: Eet meer vis, zeevruchten en algen. Ze bevatten niet alleen veel jodium, maar ook zink en kalium bijvoorbeeld. Ook van die elementen krijgen we vaak te weinig binnen. Maar let op: broccoli en kolen beperken de opname van jodium.
  • Kinderen: Volgens de FOD Volksgezondheid hebben ze minder last van jodiumtekorten dan volwassenen. Maar dat is nog geen reden om er geen aandacht aan te besteden, of systematisch toe te geven als ze geen vis willen eten!

 

Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 28/05/2013 - 09h17
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB