• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Tips (0)

Krijg ik een opgeblazen buik van fruit?

Krijg ik een opgeblazen buik van fruit?

De groentewinkels liggen weer vol aardbeien, kersen, abrikozen en meloenen. Straks volgen ook de perziken. Wie heeft geen zin om zich op al dat lekkere fruit te storten?

Maar overdaad schaadt altijd, spring er dus verstandig om.

Wat zijn de voordelen van de zomervruchten?

  • Kersen bevatten veel antioxidanten, die stoffen zouden goed zijn tegen een verhoogde cholesterol en tegen buikvet (en die helpen verminderen),
  • Ook abrikozen en meloenen scoren goed op het vlak van antioxidanten en ze bevatten ook veel caroteen, een stof die goed is voor de huid.

Al deze fruitsoorten leveren vezels, wat de darmtransit ten goede komt. Ze leveren ook allerlei soorten minerale zouten en koolhydraten, de zogenaamde trage suikers die niet te snel door het lichaam worden opgenomen en achteraf dus ook geen hongergevoel geven  Ze bevatten tot slot ook heel veel water.

Kortom, deze fruitsoorten zijn heel goed voor onze gezondheid. We krijgen ook al jaren te horen dat fruit gezond is.  Wat houdt ons dan nog tegen?

 

Hoeveel fruit eten?

Vijf porties fruit en groenten per dag is de aanbeveling.

Eén portie fruit komt overeen met twee abrikozen, één snee meloen of vijf tot zes aardbeien of kersen. 

Dat komt dus neer op zo’n 60 g per portie - behalve voor grote abrikozen, en die zien we nu meer en meer in de winkels. Eén grote abrikoos weegt soms wel 70 g.

Twee porties fruit = 120 g, drie porties = 180 g.

Dat is echt de noodzakelijke minimale hoeveelheid.

Een evenwichtige voeding van 1800 / 2000 calorieën moet 200 tot 300 g vers fruit en 300 tot 500 g groenten per dag bevatten.

Verminder het aandeel fruit als u veel groenten eet en omgekeerd.

Het best verdeelt u ze over de drie maaltijden - ontbijt,  middagmaal en avondmaal -  om een evenwichtige voeding te verkrijgen. En anders eet u ze ’s middags en ‘s avonds.

Artikel gepubliceerd door op 06/07/2012

Bronnen: EM Seymour, A Lewis, A Kirakosyan, S Bolling. “The Effect of Tart Cherry-Enriched Diets on Abdominal Fat Gene Expression in Rats” Journal of the American Dietetic Association Volume 108 , Issue 9 , Pages A14 - A14 E. http://www.mangerbouger.fr/
Persson PG, Ahlbom A, Hellers G. Diet and inflammatory bowel disease: a case control study. Epidemiology 1992; 3:47-52.

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie
Index ArchiefAlfabetische indexIndex van de receptenIndex van meest gezochte artikels
De diensten