Krachttraining tegen osteoporose

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 19/10/2009 - 00h00
-A +A

Is spier- of krachttraining voorbehouden aan de playboys en andere stoere kerels die regelmatig naar een fitnesszaal gaan? Neen, uiteraard niet, krachttraining is zelfs goed tegen osteoporose, op voorwaarde dat men de oefeningen voorzichtig aanpakt.

PUB

Hoe kunnen sterkere spieren helpen tegen osteoporose?


Een goede spiermassa opbouwen en behouden is omwille van verschillende redenen zeer belangrijk voor de vrouwen die risico lopen op osteoporose of die door de aandoening getroffen zijn. De eerste reden is het voorkomen van valpartijen. Wie sterkere spieren heeft, loopt minder risico om te vallen en dus ook om botten te breken. Botten breken is inderdaad een permanent risico voor mensen met osteoporose. Sommige onderzoeken hebben bovendien aangetoond dat krachttraining een rechtstreekse positieve impact heeft op de botdichtheid. De belasting die spiertraining op de botten uitoefent, lijkt hun stevigheid ten goede te komen. Vanaf de menopauze kunnen vrouwen dus heel wat voordeel halen uit spiertraining.

Spiertraining? Ja, maar niet om het even hoe


Spiertraining is dus goed tegen osteoporose. Dat betekent echter niet dat u zomaar mag beginnen gewichten te heffen zonder voorzorgsmaatregelen te nemen. Krachttraining gaat inderdaad ook gepaard met sommige blessurerisico's (ten gevolge van een verkeerde beweging of van het heffen van een te zwaar gewicht). In geval van osteoporose moeten deze risico's zeker ernstig genomen worden. Pak de zaken in het begin dus rustig aan en beperk u tot lichte gewichten. Verhoog de moeilijkheidsgraad van de oefeningen pas wanneer u zich volledig in uw sas voelt en kies een veilige omgeving voor de praktijk van deze sport. Uiteraard moet u uw arts raadplegen alvorens te beginnen met eender welke sportactiviteit. De belangrijkste bewegingen zijn diegene die de spieren van de onderrug, het bekken en de heupen belasten. Deze spieren omringen zones die zeer onderhevig zijn aan osteoporose. Door deze spieren te verstevigen, zult u zich ook beter voelen in het dagelijkse leven. Tot slot moeten we nog vermelden dat spiertraining een impact heeft op lange tot zeer lange termijn, maar dat de gunstige effecten vervagen zodra men stopt met trainen...

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 19/10/2009 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Osteoporose: pas op voor uw rug! Gepubliceerd op 12/08/2013 - 18h07

Osteoporose is een echt maatschappelijk probleem geworden. Volgens sommige schattingen, zou vanaf de leeftijd van 50 jaar 1 van de 4 vrouwen getroffen zijn, en toch ook 1 van de 8 mannen. Hoewel de aandoening op zich geen symptomen heeft, verhoogt ze...

Ik heb osteoporose. Wat nu? Gepubliceerd op 12/09/2014 - 12h15

Osteoporose komt voor bij 7 op de 10 vrouwen boven de 80, bij de 50-plussers is dat al bij 4 op de 10. Mannen hebben minder last van osteoporose, al worden ook zij niet gespaard. Wat kunt u doen als de ziekte eenmaal is vastgesteld?

Meer artikels