• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Koopjesperiode: vijf tips om het hoofd koel te houden

Koopjesperiode: vijf tips om het hoofd koel te houden

Twee keer per jaar herhaalt zich hetzelfde scenario: de koopjes beginnen en verleiden ons. We denken goeie zaakjes te doen, maar dat is niet altijd zo. Want het is niet omdat de prijzen verlaagd zijn dat we nu volop moeten kopen zonder ons vragen te stellen. Leer uw emoties beheersen om bewust te kopen…

1) Shoppen is geen moment om je uit te leven…

Shoppen is fijn voor wie het graag doet. En het kan ook een manier zijn om ons te ontspannen. Maar eens stevig gaan shoppen als we heel gestrest of boos zijn, is geen goed idee. Die negatieve emoties dreigen namelijk onze zin voor objectiviteit aan te tasten.

Wacht dus eerder tot u tot rust bent gekomen, doe eventueel enkele minuten relaxatie of mindfulness om u te ontspannen. De koopjes lopen niet weg!

2) Zet uw verstand niet op nul

Ons brein is een geweldig hulpmiddel waarop we kunnen rekenen om de dingen in hun perspectief te plaatsen en goede beslissingen te nemen. Maar dan moeten we er natuurlijk ook gebruik van maken! Uit een studie die in 2008 is verschenen, blijkt dat we meer geld uitgeven als we een creditkaart gebruiken: hoe verder de uitgave van concreet geld af staat, hoe minder we in staat zijn om goede beslissingen te nemen. Maar dat effect vermindert als we ons verplichten onze uitgaven stuk voor stuk te evalueren in plaats van in zijn geheel. Besluit: als u makkelijk te veel geld uitgeeft in de koopjesperiode, volstaat het niet om u af te vragen of u gelijk hebt om dat nieuwe paar schoenen te kopen. Bekijk de cijfers van uw uitgaven van de laatste dagen eens - voor alles, niet alleen voor kleren of schoenen dus - en u hebt het antwoord!

Artikel gepubliceerd door op 04/07/2016

Bronnen: Psychiatry Res. 2015 Aug 30;228(3):918-24. doi: 10.1016/j.psychres.2015.04.012. Epub 2015 Apr 15.
Psychiatry Res. 2014 Nov 30;219(3):411-9. doi: 10.1016/j.psychres.2014.05.037. Epub 2014 May 28.
J Exp Psychol Appl. 2008 Sep;14(3):213-25. doi: 10.1037/1076-898X.14.3.213.

Vindt u het artikel interessant?