• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1481)
  • Commentaren (0)

Kiwi en aspirine, één strijd tegen cardiovasculaire ziektes

Kiwi en aspirine, één strijd tegen cardiovasculaire ziektes
Als u elke dag aspirine neemt om uw cardiovasculaire gezondheid te verbeteren, bestaat er een veel lekkerdere manier om hetzelfde effect te krijgen: twee à drie kiwi's per dag eten.

Onderzoekers aan de universiteit van Oslo hebben vastgesteld dat het dagelijkse eten van twee of drie kiwi's effecten had die vergelijkbaar waren met het dagelijks innemen van aspirine, zoals artsen vaak aanraden om cardiovasculaire ziektes te voorkomen.

Een aggregatieremmer

Terwijl de aggregatieremmende werking op bloedplaatjes (zodat de vorming van bloedproppen in de bloedvaten wordt voorkomen) van kiwi's identiek is aan die van aspirine, blijkt echter dat de werkingswijze van de kiwi die reactie op een andere manier verkrijgt dan aspirine (er zal trouwens een bijkomende studie nodig zijn om de actieve component te identificeren). Dat is mogelijk goed nieuws voor personen - en zo zijn er veel - die resistent worden tegen aspirine. Zo'n 45% van de bevolking geraakt immers resistent tegen aspirine. Aspirine is een geneesmiddel uit de categorie NSAID (niet-steroïdale anti-inflammatoire middelen) en de bijwerkingen ervan zijn goed bekend (ontstekingen en zweervorming in het maag-darmkanaal). Kiwi's kunnen we daarentegen het hele jaar in de winkel vinden. Ze worden gekweekt in Nieuw-Zeeland, Chili, Italië en Californië.

Artikel gepubliceerd door op 12/10/2004

Bronnen: "Effects of kiwi fruit consumption on platelet aggregation and plasma lipids in healthy human volunteers", Platelets, 2004, 15;287-292, Asim K. Duttaroy and Aud Jorgensen, Department of Nutrition Faculty of Medicine University of Oslo, Norway.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub