• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Kinderen een kritische geest bijbrengen

Kinderen een kritische geest bijbrengen  Kinderen hebben bij de geboorte uiteraard nog geen kritische geest en zijn dan ook meestal een 'dankbaar publiek'. Aan hun ouders - en natuurlijk ook aan de school - om hun dat kritische vermogen bij te brengen. En dat gebeurt niet zomaar van de ene dag op de andere!

Hebt u al ooit een kind in een souvenirwinkel in bewondering zien staan voor een afschuwelijk geschilderd landschap op een sint-jakobsschelp? De ouders zijn geschokt door de "slechte smaak" van hun kind en weigeren het "kunstvoorwerp" te kopen. Waarop het kind zich afvraagt: "Waarom hebben ouders niet dezelfde smaak als hun kinderen?" Goede smaak is iets dat je leert, en dat vergt tijd. Kinderen moeten leren om kritische vragen te stellen. "Vind je dit schilderij mooi?" Het kind antwoordt in al zijn onbevangenheid meestal "ja". Waarom precies, weet het (nog) niet. Vandaar dat het de dingen waar het van houdt, moet leren te analyseren en te verklaren. Er bestaan verschillende manieren om het daarbij te helpen. Allereerst vragen om te vergelijken. "Welk van beide schilderijen zie je het liefst?" Dit keer zal het wél kunnen antwoorden. En waarom? Die vraag zal het aan het denken zetten. En vervolgens onze eigen voorkeuren toelichten: "Ik verkies dit schilderij omdat ik de kleuren mooier vind of omdat het frisser oogt." Vaak zal het reageren: "Ik ook", omdat het nog geen mening kan uitdrukken die verschilt van die van zijn ouders. Geleidelijk zal het een eigen antwoord leren te formuleren: "Ik verkies dit schilderij omdat het me doet denken aan zeer leuke dingen". Hetzelfde geldt voor lectuur. Het is een prima gewoonte om, nadat u uw kind een verhaaltje hebt voorgelezen, te vragen: "Hou je een beetje van dit verhaal, veel of helemaal niet?" Aanvankelijk zal het altijd antwoorden: "Veel!" Het is immers dol op verhalen en zal u niet bepaald ontmoedigen om ze voor te lezen! Als u uw eigen mening geeft: "Ik verkies het verhaal dat ik je gisteren heb voorgelezen omdat het grappiger is", helpt u uw kind om na te denken en zijn eigen voorkeuren te ontwikkelen. Da's een heel interessante oefening, want met elkaar praten over smaken en voorkeuren, is een goede manier om dichter bij elkaar te komen. Op die manier wordt beetje bij beetje duidelijk dat kinderen en ouders er vaak een andere mening op nahouden. Bovendien brengt u uw kind op die manier een kritische geest en een analysevermogen bij die het ten zeerste van pas zullen komen op school. Als leerlingen bijvoorbeeld een tekst moeten interpreteren, moeten ze wel degelijk een mening formuleren. Als ze dat nog nooit hebben gedaan, zullen ze er niet in slagen om argumenten te ontwikkelen en zal die delicate oefening gegarandeerd mislukken. Kortom, uw kinderen een kritische geest bijbrengen, is een interessante en nuttige oefening, en bevordert bovendien hun ontwikkelingsproces.

Artikel gepubliceerd door op 10/01/2006

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten