• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Commentaren (0)

Kikkererwten: peulvruchten vol gezondheidstroeven

Kikkererwten: peulvruchten vol gezondheidstroeven

Kikkererwten behoren tot de familie van de peulvruchten. Ze zijn zo goed als vetarm en een belangrijke leverancier van oplosbare vezels en plantaardige eiwitten, allemaal troeven die onze gezondheid ten goede komen.

Kikkererwten zijn heel vezelrijk

Net als alle peulvruchten bevatten kikkererwten interessante voedingsstoffen. Ze zijn om te beginnen heel vezelrijk. Door die vezels - in dit geval oplosbare vezels - vergroot de hoeveelheid bifidobacteriën (goede bacteriën) in onze darmen en vertraagt de opname van koolhydraten, waardoor onze glucosespiegel minder snel stijgt. Voor mensen met diabetes type 2 vormen ze dus een cruciaal bestanddeel van hun dieet. Regelmatige consumptie van deze oplosbare vezels helpt ook het risico op darmkanker verkleinen. De vezels geven ook snel een verzadigingsgevoel en zijn dus belangrijke bondgenoten in de strijd tegen de overtollige kilo’s. En nog een pluspunt: vezels geven relatief weinig irritatie en kunnen dus ook gegeten worden door mensen met gevoelige darmen.

Kikkererwten: gezonde kost!

Kikkererwten bevatten geen cholesterol en maar heel weinig vetten, ze helpen ook de bloedsuikerspiegel onder controle houden en vergroten de hoeveelheid bifidobacteriën in de darmen. Door al die positieve eigenschappen bieden peulvruchten - via verschillende mechanismen - bescherming tegen hart- en vaataandoeningen.

Deze bescheiden groente bevat ook veel:

  • Zink
  • Magnesium
  • Vitamines van de groep B, waaronder vitamine B9.

Artikel gepubliceerd door op 04/05/2016

Bronnen: Interview met Magali Jacobs, diëtiste en docent aan het ‘Institut Paul Lambin’.

Vindt u het artikel interessant?