• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Kauwen op kauwgom kan u helpen om uw gewicht te beheersen

Kauwen op kauwgom kan u helpen om uw gewicht te beheersenKauwen op suikervrije kauwgom kan u helpen om uw gewicht op peil te houden. Kauwen is op zich al een heilzaam middel, maar kauwgom heeft ook nog andere voordelen...

Kauwen op kauwgom reguleert de stress


Stress behoort tot de factoren die kunnen leiden tot gewichtstoename. Gewoon een beetje kauwen op kauwgom zou nochtans al kunnen helpen om de stress te reguleren. Dat is tenminste wat de auteurs van deze studie beweren. Ze hebben daarvoor gebruikgemaakt van beeldvormingstechnieken van de hersenen (1). Bij mensen die onderworpen worden aan een lawaaierige en stresserende omgeving, werd een lagere activiteit van de bij stress betrokken hersenzones (amandelen, mediale prefrontale cortex) vastgesteld wanneer ze kauwen op kauwgom. Kauwen zou hier dus een impact hebben op de stress.

Kauwen vermindert het hongergevoel


Een ander onderzoek toont aan dat na een maaltijd kauwen op kauwgom het hongergevoel vermindert (2). Aan een zestigtal mensen met een normaal gewicht werd een gewoon middagmaal en iets later een tussendoortje (zoet of zout) aangeboden. Na het middagmaal heeft de helft van de deelnemers op kauwgom gekauwd. Bij deze mensen werd een lagere calorieaanvoer vastgesteld na het eten van het tussendoortje (8% minder, dus gemiddeld 36 calorieën minder dan bij de andere deelnemers aan het onderzoek). Ook opmerkelijk is de vaststelling dat bij de kauwers het hongergevoel een tijdje na de maaltijd lager was.
Bij een derde studie kregen de testpersonen een uitgebreide keuze aan tussendoortjes met verschillende suiker- en vetgehalten. Hier werd vastgesteld dat diegenen die vooraf op kauwgom hadden gekauwd, eerder een tussendoortje kozen met een lager suikergehalte (3). Blijkbaar heeft kauwen de neiging om het hongergevoel en de begeerte naar suiker te verminderen.

Met andere woorden, kauwen heeft een impact op de hersenen en de voedingsgewoonten dat gunstig is voor het op peil houden van het gewicht.

Artikel gepubliceerd door op 28/07/2009

Bronnen: (1) Niwa M. et coll., J. Rural Medicine, 4 : 661-6, 2005. (2) Hetherington et coll., Appetite, 48 : 397, 2007. (3) Geiselman et coll., American Society for Nutrition (ASN) Scientific Sessions and Annual Meeting at Experimental Biology, 2009.

Vindt u het artikel interessant?