• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    13 mening
  • Commentaren (0)

Kankerwerend: tomaten gestoofd in een beetje olijfolie!

Kankerwerend: tomaten gestoofd in een beetje olijfolie!

Tomaten zijn goed voor de gezondheid, maar gestoofd in een scheutje olijfolie zijn ze nog beter.

Door het kookproces stijgt namelijk het gehalte aan lycopeen, een carotenoïde met antioxidatieve eigenschappen dat kanker helpt voorkomen, vooral dan prostaatkanker …

Lycopeen: een antioxidant die tegen prostaatkanker beschermt

Lycopeen en de kleur van groenten en fruit
Lycopeen en bètacaroteen behoren tot de familie van de carotenoïden, natuurlijke pigmenten die geproduceerd worden door planten. Deze stoffen zorgen voor de rode kleur van veel fruit- en groentesoorten, zoals tomaten, abrikozen, meloen, wortelen, pompoen, papaja's en pompelmoezen.

Antioxidant
Maar ze hebben nog andere functionele eigenschappen: ze zijn antioxidatief en helpen cardiovasculaire aandoeningen en kankers voorkomen. Dat maakt ze heel interessant op het vlak van voeding.Lycopeen is de belangrijkste carotenoïde in tomaten.

Kankerpreventie
Uit diverse studies blijkt dat lycopeen een rol speelt in de preventie van kankers, en dan vooral van prostaatkanker. Volgens deze studies lopen mensen die het meeste gerechten op basis van tomaten eten of met het hoogste lycopeengehalte in het bloed, 25 tot 50% minder kans om prostaatkanker te krijgen.

De biologische beschikbaarheid van lycopeen vergroot door het kookproces

Lycopeen heeft nog een andere heel bijzondere eigenschap die bij het publiek weinig bekend is.
Alle vitamines zijn extreem kwetsbaar en worden grotendeels vernietigd als fruit en groenten blootgesteld worden aan de lucht, aan het licht en/of de warmte. En dat is net niet het geval met lycopeen en andere carotenoïden. Terwijl bij het bereiden van groenten de vitamines in meer of mindere mate verloren gaan, heeft het bereiden van tomaten het tegenovergestelde effect voor wat lycopeen betreft. Het proces vergroot net de biologische beschikbaarheid van lycopeen. Dat zou komen omdat de warmte het afbreken van de celwanden bevordert, waardoor de carotenoïden kunnen vrijkomen. Die worden dan ook beter opgenomen in het darmkanaal.

Door het bereiden in vetstof zoals olijfolie wordt het lycopeen ten slotte ook beter opgenomen door het lichaam.

In de praktijk is het dus aan te bevelen om een deel van de tomaten gekookt te nuttigen, bij voorkeur gestoofd in een scheutje olijfolie. Deze bereidingswijze vergroot namelijk de biologische beschikbaarheid van het lycopeen en de carotenoïden in het algemeen. Afgeleide producten van tomaat zoals bereide sauzen hebben dus een niet te onderschatten voedingswaarde.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 20/08/2013
Origineel artikel geschreven door op 01/04/2008

Bronnen: ConsoSanté, februari 2008; Eten tegen kanker, dr. Béliveau en dr. Gingras, uitg. Kosmos.

Vindt u het artikel interessant?