Isabelle Eustache

Kanker voorkomen: pas uw voeding aan!

Geüpdatet door Isabelle Eustache op 18/01/2011 - 19h40
-A +A

Via onze voeding kunnen we het ontstaan en de evolutie van kanker beïnvloeden. We kunnen allemaal geleidelijk aan onze eetgewoonten veranderen en zo onze voeding omvormen tot een preventief wapen tegen kanker! Hieronder ziet u per categorie van voedsel wat er moet veranderen en in welke richting.

Fruit en groenten: naar hartenlust

Fruit en groenten zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Ze werken vaak in het begin van het kankerproces doordat ze cellen helpen om zich tegen agressieve milieufactoren te beschermen (tabak, luchtvervuiling, asbest, oplosmiddelen, straling...). Fruit en groenten verminderen zo het risico op kanker van de bovenste luchtwegen (mond, strottenhoofd, keelholte) en de slokdarm, maar ook van long-, maag-, blaas- en baarmoederhalskanker. Fruit en groenten bevatten ook veel water en weinig calorieën en helpen zo het risico op overgewicht en obesitas beperken. Obesitas is trouwens zelf een belangrijke risicofactor voor de meeste vormen van kanker, vooral dan van darm-, borst-, baarmoederhals-, nier- en longkanker. De derde troef van groenten (vooral van gegaarde groenten) is hun hoog vezelgehalte, al bevatten granen en peulvruchten nog meer vezels.

 

Granen en peulvruchten: liefst volle of halfvolle

Granen leveren energie in de vorm van koolhydraten, maar ze bevatten vooral veel vezels. Die vezels passeren door de darmen en bevorderen er de uitscheiding van kankerverwekkende stoffen in ons voedsel. Onrechtstreeks vergemakkelijken ze ook de uitscheiding van oestrogenen. Deze hormonen stimuleren de vermeerdering van de tumorcellen bij borstkanker. Granen en peulvruchten helpen tot slot ook darm- en borstkanker voorkomen. Maar van vezels is ook bekend dat ze het risico op overgewicht en obesitas verminderen. Nog een weetje: volle of halfvolle granen (die bevatten nog de zemel, het omhulsel dus) leveren ook vitamines en mineralen.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache le 17/01/2011 - 23h54 et mis à jour par Isabelle Eustache le 18/01/2011 - 19h40

"Antikanker", David Servan-Schreiber, uitgeverij Kosmos.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Minder kanker bij vegetariërs Geüpdatet op 06/04/2009 - 00h00

Misschien denkt u erover na om voortaan geen vlees meer te eten en vegetariër te worden. Mocht u nog aarzelen, dan kan dit u misschien helpen om de stap te zetten: het risico op kanker ligt bij vegetariërs 11% lager.

Mediterrane keuken helpt tegen depressies Gepubliceerd op 07/07/2014 - 17h06

Het is bekend dat de mediterrane keuken preventief beschermt tegen hart- en vaataandoeningen, de ziekte van Alzheimer en kanker. Maar er is nu een nieuw argument om zo te gaan koken. De mediterrane keuken zou namelijk ook de risico's op een depressie...

Meer artikels