• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Kanker en voeding: vijf preventiemaatregelen voor elke dag

Kanker en voeding: vijf preventiemaatregelen voor elke dag Het World Cancer Research Fund (WCRF) heeft onlangs haar tweede rapport op tien jaar tijd gepubliceerd over voeding, lichaamsbeweging en kankerpreventie. Hier vindt u alvast een overzicht van de conclusies van de experts in de vorm van vijf tips die u makkelijk kunt toepassen in het dagelijks leven.

Eerder kon u hier lezen welke de drie aanbevelingen van de experts inzake lichaamsgewicht zijn. Dit keer krijgt u een samenvatting van de vijf overige aanbevelingen van het World Cancer Research Fund, een autoriteit op het vlak van kanker en preventie. De experts bestudeerden bijna 500.000 onderzoeken, of vijf jaar onderzoekswerk uit de hele wereld. De aanbevelingen zijn eenvoudig en makkelijk toe te passen. Waar wacht u nog op om ze om te zetten in praktijk?!

1. Meer plantaardig eten

Eet minstens vijf porties (of 400 gram) fruit en groenten per dag, en volkoren graanproducten of peulvruchten bij elke maaltijd om het risico op kanker van het spijsverteringsstelsel te reduceren: kanker ter hoogte van de mond, keel, strottenhoofd, slokdarm, maag, darmen en rectum.

2. Eet minder dan 500 gram rood vlees per week

Een overmatige consumptie van rood vlees en verwerkt vlees (vooral charcuterie) doet het risico op colorectale kanker stijgen, net zoals het risico op kanker van de slokdarm, de longen, de maag, het endometrium en ook nog de prostaat zoals u hier ook eerder kon lezen in een artikel over voeding en het risico op kanker.
De definitie van 'rood vlees' is voor de experts meer dan rood vlees alleen. Het gaat om rundvlees, varkensvlees (dat niet rood is!), lamsvlees, geitenvlees en ook vlees in bereide gerechten. Onder 'charcuterie' verstaan ze alle gerookt, gedroogd en verwerkt vlees.

Artikel gepubliceerd door op 08/01/2008

Bronnen: www.dietandcancerreport.org

Vindt u het artikel interessant?