Jonge kinderen slagen op school en in hun sociaal leven...

Gepubliceerd door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 20/09/2005 - 00h00
-A +A

… op voorwaarde dat ze voldoende verantwoordelijkheid krijgen van hun ouders! Ouders die hun kind in de voorschoolse leeftijd aanmoedigen in hun eerste stappen naar zelfstandigheid, bevorderen op die manier hun sociaal aanpassingsproces en hun schoolresultaten in het lager onderwijs. Tekst en uitleg.

Uit een recente Canadese studie blijkt dat ouders die hun kind in de derde kleuterklas (vijf jaar) aanmoedigen om thuis zelfstandiger te worden door het kleine, aangepaste taken te geven en het die zelf te laten kiezen, op die manier zijn slaagkansen in het lager onderwijs aanzienlijk verhogen, zowel qua schoolresultaten als sociaal.

Een mooi rapport

Onderzoekers hebben op basis van leerkrachtenverslagen en gestandaardiseerde tests bewezen dat diezelfde kinderen drie jaar later, als ze acht jaar zijn en in het derde leerjaar zitten, wel degelijk baat hebben bij dit flexibele, open en autonomiebevorderende opvoedingsmodel, in die zin dat het hun schoolresultaten én hun sociaal leven verbetert. Een dergelijk model is gericht op de visie van het kind, licht vragen en verzoeken toe, en biedt het kind keuzes aan in plaats van zijn gedrag volledig te willen controleren.

Beter lezen en rekenen

Deze resultaten werden gevalideerd bij alle kinderen in de studie, ongeacht hun sociaal-economisch statuut, geslacht en IQ. Er bleek ook een positieve correlatie tussen autonomieondersteunend gedrag van de ouders en de verhoogde lees- en rekenvaardigheden van het kind.

Gepubliceerd door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 20/09/2005 - 00h00 Joussemet, M. Journal of Personality, Octobre 2005; vol 73.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vroegrijpe kinderen: een onderschat probleem Geüpdatet op 17/06/2003 - 00h00

Een vroegrijp kind is niet altijd het gevolg van sociaal succes: mislukking op school, depressie, opstandigheid... Heel vaak vertalen het verschil tussen het intellectuele en het affectieve rijper worden, evenals de kijk op anderen, het gebrek aan op...

Geen tv in de kinderkamer Geüpdatet op 26/07/2005 - 00h00

De gelijktijdige conclusies van drie studies liegen er niet om: hoe meer kinderen tv kijken, hoe slechter ze het doen op school. Een tv in hun kamer vermindert hun intellectuele scores, terwijl de tijd die ze doorbrengen voor het scherm, een indicato...

Hoe helpt u uw kind beter te slapen ? Gepubliceerd op 30/10/2012 - 13h01

Vanaf de geboorte van hun kind worden de ouders af en toe gekweld door slapeloze nachten. Het komt er dan op aan een vast slaapritueel te ontwikkelen voor zoon- of dochterlief. Slaap is immers een bijzonder belangrijk gezinsgebeuren dat het kind de n...

Meer artikels