Joggen: stap voor stap opbouwen

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 01/12/2015 - 13h09
-A +A

Voelt u er zich klaar voor? Forceer dan niets, maar bouw stap voor stap op zodat u niet ontmoedigd raakt. Joggen is een langetermijnproject! Met deze tips kunt u op uw eigen ritme vooruitgang boeken in het joggen.

Tips voor het opbouwen van het joggen en het houden van een trainingsboekje.

Joggen: geduld en doorzettingsvermogen

Joggen is iets wat geleerd moet worden, en de afstand kan maar geleidelijk aan worden opgevoerd. Heb dus geduld en houd vol.

 

Enkele basistips om goed te starten en goed te vorderen

  • Probeer minstens drie keer per week te lopen.
  • Leg uw sessies vooraf vast in uw agenda. Dat is psychisch heel nuttig, U zult uw engagement dan makkelijker nakomen en anders een licht schuldgevoel hebben en de volgende keer op het geplande uur gaan lopen!
  • Begin met sessies van 10 tot 15 minuten.  Probeer dat daarna op te voeren, maar met niet meer dan 2 tot 3 minuten per keer. U zult zien dat u al heel snel aan sessies van 30 minuten zult zitten!
  • Denk in het begin in termen van tijd en niet van afstand. De snelheid komt wel vanzelf.
  • Als u behoefte voelt om te stappen, mag dat. Maar leg wel een vaste tijdspanne op, 30 seconden bijvoorbeeld of een minuut,  maar niet meer.  Daarna jogt u weer.
  • Neem voor elke sessie voldoende tijd om u op te warmen en te stretchen.
  • Drink altijd na elke sessie.
  • Slaat uw hart op hol of bent u vlug buiten adem? Dat kan aan twee dingen liggen. Eén: u moet naar de dokter voor een onderzoek voor het hervatten van een lichamelijke activiteit na een lange periode van passiviteit (zet bij de minste twijfel gerust de stap). Of twee: uw  loopritme ligt te hoog (een hartritmemeter is niet meteen nodig. Het goede ritme is dat ritme waarbij u nog een gewoon gesprek kunt voeren zonder buiten adem te geraken).
  • Houd een trainingsboekje bij.  Niets moedigt meer aan dan het noteren van uw vorderingen.

 

Joggen: mijn trainingsboekje

Als u naar een diëtiste gaat, vraagt die meestal om alles wat u eet in een schriftje te noteren. Zo kan ze analyseren hoeveel calorieën u opneemt en eventueel veranderingen aanraden. Door zo’n boekje bij te houden kunt u daarna ook de geboekte vooruitgang in alle objectiviteit vaststellen. Niets is zo bemoedigend!

Doe hetzelfde voor het joggen. Ga zelfs een stapje verder en beschouw het trainingsboekje als een soort intiem dagboek.

Een trucje: bereken in het begin de afgelegde afstand of het aantal rondjes in het park. U kunt u ook makkelijk een beeld vormen van de afgelegde afstand door naar Google Earth te surfen.

 

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 08/05/2012 - 14h14 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 01/12/2015 - 13h09

Courir au féminin, Cécile Bertin, Uitgeverij Leduc.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
maroef

ik ben samen met mijn mijn begonnen aan 'start to run', onder ons tweetjes; het is heel plezant en de aanmoedigingen zijn motiverend. niet altijd simpel, maar het plan met lopen en stappen gedurende enkele minuutjes, en opbouwen is goed vol te houden

PUB
Lees ook
Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Joggen… Klaar? Start! Geüpdatet op 29/08/2011 - 14h52

Misschien hebt u deze zomer even van het joggen geproefd en vond u het een prettige ervaring. Waarom het dan niet regelmatig blijven doen? Als u regelmatig jogt en u aan enkele voorzorgen houdt - zoals een goede uitrusting en een degelijke voorbereid...

Kan joggen uw figuur veranderen? Gepubliceerd op 13/04/2015 - 11h17

Joggen is een sport die makkelijk te beoefenen is, goed betaalbaar is en die iedereen aankan. Maar wat zijn de effecten ervan op ons figuur ? Is lopen bijvoorbeeld een goede oplossing om af te slanken?

Zin om aan het joggen te gaan? Gepubliceerd op 12/05/2015 - 10h19

Joggen ? Dat is een lichaamsactiviteit die haast niets kost en die u overal kunt beoefenen. De voordelen voor de gezondheid zijn duidelijk bewezen. Als u bang bent voor blessures, geven we u graag een paar tips mee om ermee te starten.

Meer artikels