• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Tips (0)

Joggen: stap voor stap opbouwen

Joggen: stap voor stap opbouwen

Voelt u er zich klaar voor? Forceer dan niets, maar bouw stap voor stap op zodat u niet ontmoedigd raakt. Joggen is een langetermijnproject! Met deze tips kunt u op uw eigen ritme vooruitgang boeken in het joggen.

Tips voor het opbouwen van het joggen en het houden van een trainingsboekje.

Joggen: geduld en doorzettingsvermogen

Joggen is iets wat geleerd moet worden, en de afstand kan maar geleidelijk aan worden opgevoerd. Heb dus geduld en houd vol.

 

Enkele basistips om goed te starten en goed te vorderen

  • Probeer minstens drie keer per week te lopen.
  • Leg uw sessies vooraf vast in uw agenda. Dat is psychisch heel nuttig, U zult uw engagement dan makkelijker nakomen en anders een licht schuldgevoel hebben en de volgende keer op het geplande uur gaan lopen!
  • Begin met sessies van 10 tot 15 minuten.  Probeer dat daarna op te voeren, maar met niet meer dan 2 tot 3 minuten per keer. U zult zien dat u al heel snel aan sessies van 30 minuten zult zitten!
  • Denk in het begin in termen van tijd en niet van afstand. De snelheid komt wel vanzelf.
  • Als u behoefte voelt om te stappen, mag dat. Maar leg wel een vaste tijdspanne op, 30 seconden bijvoorbeeld of een minuut,  maar niet meer.  Daarna jogt u weer.
  • Neem voor elke sessie voldoende tijd om u op te warmen en te stretchen.
  • Drink altijd na elke sessie.
  • Slaat uw hart op hol of bent u vlug buiten adem? Dat kan aan twee dingen liggen. Eén: u moet naar de dokter voor een onderzoek voor het hervatten van een lichamelijke activiteit na een lange periode van passiviteit (zet bij de minste twijfel gerust de stap). Of twee: uw  loopritme ligt te hoog (een hartritmemeter is niet meteen nodig. Het goede ritme is dat ritme waarbij u nog een gewoon gesprek kunt voeren zonder buiten adem te geraken).
  • Houd een trainingsboekje bij.  Niets moedigt meer aan dan het noteren van uw vorderingen.

 

Joggen: mijn trainingsboekje

Als u naar een diëtiste gaat, vraagt die meestal om alles wat u eet in een schriftje te noteren. Zo kan ze analyseren hoeveel calorieën u opneemt en eventueel veranderingen aanraden. Door zo’n boekje bij te houden kunt u daarna ook de geboekte vooruitgang in alle objectiviteit vaststellen. Niets is zo bemoedigend!

Doe hetzelfde voor het joggen. Ga zelfs een stapje verder en beschouw het trainingsboekje als een soort intiem dagboek.

Een trucje: bereken in het begin de afgelegde afstand of het aantal rondjes in het park. U kunt u ook makkelijk een beeld vormen van de afgelegde afstand door naar Google Earth te surfen.

 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 01/12/2015
Origineel artikel geschreven door op 08/05/2012

Bronnen: Courir au féminin, Cécile Bertin, Uitgeverij Leduc.

Vindt u het artikel interessant?