Is stretchen achterhaald?

Gepubliceerd door met de hulp van dr. Daulouède op 02/05/2011 - 15h40
-A +A

Stretchen zorgt voor grote meningsverschillen binnen de gemeenschap van sportspecialisten. Onontbeerlijk volgens de enen, nutteloos voor de anderen…

In wetenschappelijke middens is er tegenwoordig sprake van een totaal veranderde visie op het stretchen: rek- en strekoefeningen zouden niet veel nut hebben. Stel u eens voor dat uw tandarts u morgen het volgende zou vertellen: "U mag uw tanden poetsen als u daar zin voor hebt, maar het poetsen zal uw tanden niet tegen tandbederf beschermen". Toch is de nieuwe visie het gevolg van onderzoekswerk gewijd aan de reële impact van lenigheidsoefeningen op blessures. Statistisch gezien, zou stretchen vóór de inspanning nagenoeg geen nut hebben. Erger nog, het zou de risico's op blessures zelfs kunnen verhogen. Door de zenuwuiteinden die onontbeerlijk zijn voor de reflexbewegingen, te verdoven, zou stretchen het spierstelsel minder 'waakzaam' maken. Men denkt zelfs dat stretchen de spierkracht met 4 tot 7% zou verminderen. Vermijd deze oefeningen dus vóór een spurt, een sprong of een worp.

 

Een slechte manier om zich op te warmen

U moet er dus voor zorgen dat u te allen tijde geleidelijk aan een oefening begint. De interne temperatuur van de spier kan dan langzaam oplopen, waardoor een vaatverwijdend effect optreedt. Dit zorgt dan weer voor de noodzakelijke zuurstoftoevoer voor de spiercellen. Welnu, een strekoefening leidt tot het omgekeerde effect, namelijk het onderbreken van de bloedcirculatie in de haarvaten. Wie zich goed wil opwarmen, moet dus langzaam lopen, de spieren tegen een lage weerstand samentrekken en de snelheid van die samentrekkingen geleidelijk opvoeren. Dat kan bijvoorbeeld door met de armen grote draaibewegingen uit te voeren in plaats van contraproductieve rek- en strekoefeningen te doen.

 

En na de inspanning?

Over de voordelen van stretchen na of los van de inspanning, zijn de specialisten het ook niet altijd met elkaar eens. Enkele jaren geleden hebben wetenschappelijke onderzoekers een groot literatuuronderzoek gevoerd waarin ze verschillende studies met elkaar vergeleken hebben. Die studies hadden betrekking op meer dan 3.000 mensen. De onderzoekers kwamen tot het volgende besluit: om het risico op een spierverrekking te verminderen, zou men gedurende 23 jaar om de 2 dagen een reeks goed uitgevoerde rek- en strekoefeningen moeten doen! En dan zijn er nog de preventieve voordelen van stretchen tegen spierpijn waarin talrijke atleten rotsvast geloven: volgens de onderzoekers berusten die 'voordelen' op geen enkele onweerlegbare wetenschappelijke waarneming. Integendeel zelfs: tijdens de recuperatiefase aanleiding geven tot een grote spanning binnen de spier, zou eerder kunnen leiden tot een vermindering van de doorbloeding ten gevolge van de samendrukking van de haarvaten.

 

Gepubliceerd door met de hulp van dr. Daulouède op 02/05/2011 - 15h40

Ziltener J‑L, Allet L., Monnin D. Le stretching, un mythe… et des constats (Stretchen, een mythe… en vaststellingen). Journal de Traumatologie du Sport, vol 22, n°2, 2005

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Meer artikels