• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Is sport goed voor de groei?

Is sport goed voor de groei?

Vaak wordt gezegd dat sport een - al dan niet positieve - invloed zou hebben op het groeiproces. In werkelijkheid is die invloed heel moeilijk te bewijzen.

Groeien sportieve kinderen sneller?

Uit een aantal studies blijkt dat sportieve kinderen iets langer worden dan de rest. Meteen een argument voor het positieve effect van sport op de groei, althans met mate.

Reden? Mogelijk verlengt het aantal uur lichamelijke inspanningen en dus het energieverbruik de duur van de trage slaap, en die bevordert dan weer de productie van groeihormonen. Dat is mogelijk. Tenzij de oorzaak iets prozaïscher is en de langste kinderen gewoon meer aan sport doen dan hun kleinere leeftijdsgenoten. Dat hoeft helemaal niet te verbazen, want al bij al is een grote lengte een onbetwistbaar voordeel in heel wat sporttakken.

Kortom, de auteurs van die studies verwarren wellicht oorzaak en gevolg.

Is intensief sporten goed of slecht voor de groei?

Andere specialisten waarschuwen echter dat intensief sporten risico's inhoudt voor het groeiproces. Ook ouders drukken soms de vrees uit dat te intensieve spierversterking de botgroei - en dus per definitie de lichamelijke groei - afremt.

Het gaat hier echter om vals alarm! In werkelijkheid zijn onze spieren opmerkelijk plastisch en groeien ze niet spontaan, in tegenstelling tot onze beenderen. Ze rekken wel 'gehoorzaam' uit naargelang we ze belasten. Dat inzicht is voldoende om alle schrik weg te nemen dat te krachtige spieren de groei zouden hinderen. Uiteraard kan stress door overmatige inspanningen psychische en/of hormonale stoornissen veroorzaken, die op hun beurt de groei vertragen of stopzetten. Het gaat hier echter om een totaal ander probleem dat ook kan opduiken in andere stresssituaties die niets te maken hebben met sport.

Niet per se langere, maar wel sterkere beenderen

Al bij al is de invloed van sport op de groei moeilijk nauwkeurig te omschrijven. Wel vervult sport een andere essentiële functie op de botmassa, met name op de stevigheid ervan. Door het skelet op alle mogelijke manieren zwaarder te belasten, wordt de calciumfixatie voor de komende tientallen jaren gestimuleerd. Slotsom: ook al krijgt men niet per se centimeters bij, men wint wél aan botdichtheid, dat staat vast!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/05/2014
Origineel artikel geschreven door op 03/05/2010

Bronnen: Growth, Maturation and Physical Activity, par Robert M. Malina, Claude Bouchard, Oded Bar-Or, Editions Human Kinetics Publishers, 2004. Metabolism. 2013 Dec;62(12):1811-8. doi: 10.1016/j.metabol.2013.08.006. Epub 2013 Sep 18.

Vindt u het artikel interessant?