Is spirulina een alg als geen ander?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 29/03/2010 - 00h00
-A +A

Bijzonder rijk aan eiwitten en carotenoïde antioxidanten, is spirulina een microscopisch kleine alg, die haar bekendheid dankt aan haar voedingswaarde en om allerlei redenen aanbevolen wordt. Er moet wel voorzichtig mee omgesprongen worden, omdat de heilzame eigenschappen die aan spirulina worden toegeschreven, tot nu toe niet berusten op onweerlegbare klinische bewijzen.

Spirulina, een microscopisch kleine blauwe alg


Spirulina, ook blauwe alg genoemd, is een zoetwateralg die behoort tot de familie van de cyanobacteriën (zoals de Arthrospira). Microscopisch klein, ziet ze eruit als een spiraalvormig opgerolde draad (vandaar de naam 'spirulina').

Spirulina: een concentraat van voedingsstoffen


Spirulina dankt haar bekendheid aan haar grote voedingswaarde. In die mate zelfs dat de teelt van deze alg voorgesteld werd als een alternatieve bron van eiwitten in de ontwikkelingslanden. In de westerse landen wordt spirulina als voedingssupplement gebruikt.
Spirulina is inderdaad rijk aan eiwitten. Ze bevat 55 tot 70% eiwitten, wat dertigmaal meer is dan soja. Haar voedingswaarde is echter lager dan die van dierlijke eiwitten in vlees of eieren.
Spirulina is ook rijk aan oligo-elementen en vitaminen (ijzer, magnesium, calcium, vitamine A, E, vitaminen uit de B-groep... en vooral carotenoïden, met 22 mg per 5 g spirulina!). Spirulina bevat eveneens essentiële vetzuren (omega 6).

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 29/03/2010 - 00h00 "Le guide des compléments alimentaires" (De gids van de voedingssupplementen), uitg. Vidal ; Kulshreshtha A, et coll., Curr Pharm Biotechnol. 2008 Oct;9(5):400-5. Review.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Waarom en wanneer moeten we eieren eten? Geüpdatet op 08/04/2013 - 08h43

We horen overal dat we minder vlees moeten eten, maar we moeten wel voldoende dierlijke eiwitten binnenkrijgen. Vis is een alternatief, maar niet voor elke dag. Eieren zijn een goede oplossing.

Hebt u een calciumtekort? Geüpdatet op 22/01/2014 - 17h33

Calcium is niet alleen voor onze botten onmisbaar. Het vervult tal van andere functies in ons lichaam. Het is dus absoluut nodig dat u de nodige quota haalt met de aangeleverde voeding. Hoe gaat een en ander in zijn werk? We maken de balans op.

Veganisme: welke risico’s loopt u? Geüpdatet op 13/04/2016 - 09h25

Veganisme is tegenwoordig erg in de mode. Het aantal celebrity’s dat verklaart veganist te zijn, is niet te tellen, ook al zijn ze het niet in de strikte zin van het woord. Een overzicht van de voordelen, maar ook van de risico’s van het veganisme.

Moeten we soja eten? Geüpdatet op 28/04/2015 - 08h52

Tenzij u vegetariër of een liefhebber van de Aziatische keuken bent, zult u misschien niet zo vaak soja eten. Deze peulvrucht is in heel wat producten terug te vinden en heeft de reputatie goed te zijn voor de gezondheid, al geldt dat niet voor ieder...

Meer artikels