• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Interview : bewezen efficiëntie van telefonische hulpdiensten bij rookstop

Interview : bewezen efficiëntie van telefonische hulpdiensten bij rookstopOnlangs werd bewezen dat telefoonlijnen die helpen bij het stoppen met roken doeltreffend zijn. Een dergelijke dienst verdubbelt de kansen op rookstop na één jaar. We hadden een gesprek met Philippe Lamoureux, algemeen directeur van het INPES*, over de begeleiding die 'Tabac Info Services' biedt.

e-gezondheid : Onlangs werd aangetoond dat centra die telefonisch hulp bieden bij rookstop, nuttig zijn (1). Wat vindt u daarvan ?Philippe Lamoureux : Dat is een schitterende studie. Voor het eerst is men erin geslaagd een studie met een controlegroep op te zetten zonder ook maar iemand een minder goede zorg te verlenen, en dat dankzij een bijzonder origineel studieprotocol. Een belangrijke primeur ! De California Smokers Helpline, de onderzochte telefonische dienst (1), beschikt over heel wat middelen en het is dan ook geen wonder dat zij dergelijke goede resultaten behalen.** Wij hebben ons door de California Smokers Helpline laten inspireren tot onze Tabac Info Service.

e-gezondheid : De publicatie toont ook het belang van een “proactieve” rol van de raadgevers, die niet alleen de oproepen beantwoorden, maar de rokers zelf ook terugbellen. Is dat mogelijk met een lijn zoals Tabac Info Services ?Philippe Lamoureux : We doen dat ook nu reeds meer dan 1 jaar ! De telefonische begeleiding die wij geven, bestaat uit meerdere elementen. De “tabakoloog” gaat eerst na of de persoon die belt, reeds geprobeerd heeft te stoppen met roken, wat zijn motivatie is, waarvoor hij schrik heeft, hoe verslaafd hij is. Samen stippelen ze dan een strategie uit, rekening houdend met de specificiteiten van de persoon in kwestie. Pas daarna beslissen ze wanneer de tabacoloog zal terugbellen om de persoon te ondersteunen, om te spreken over de moeilijkheden die rijzen in het nieuwe leven zonder tabak en om een eventuele terugval te voorkomen. Aangetoond werd dat louter het feit van de roker terug te bellen om hem te ondersteunen bij zijn rookstop, de kansen op rookstop na 1 jaar verdubbelt. Een dergelijke interventie kost relatief weinig en is zeer efficiënt. Een recente studie (3) heeft aangetoond dat bijna 70% van de bellers zich geholpen voelde bij het stoppen met roken en meer gemotiveerd was dankzij de steun van de tabakologen.

e-gezondheid : Hoe zit het met de middelen waarover Tabac Info Services beschikt ? Volstaan ze om de ambities van een dergelijke dienst te verwezenlijken ?Philippe Lamoureux : De middelen waarover Tabac Info Service beschikt, zijn sinds 1 jaar sterk toegenomen, maar er is nog veel werk aan de winkel. Frankrijk telt meer dan 9 miljoen rokers die zouden willen stoppen met roken. En dat is veel. Dankzij tabakologen kunnen we beter tegemoetkomen aan de verwachtingen van de rokers en de komende jaren zullen we de opvangcapaciteit van de telefoonlijn vergroten voor zover de middelen ons dat toelaten. We willen ook materiaal voor gezondheidswerkers ontwikkelen om hen de mogelijkheid te bieden beter te voldoen aan de verwachtingen van hun patiënten.* INPES: Institut National de Prévention et d'Education** Percentage rookstop na 1, 3, 6 en 12 maanden resp. 23,7%, 17,9%, 12,8% en 9,1%.

Artikel gepubliceerd door op 11/02/2003

Bronnen: (1) Zhu S.H. et al., Evidence of real world effectiveness of a telephone quitline for smokers. N. Engl. J. Med., 347: 1087-1109, 2002. (2) Owen L., Impact of a telephone helpline for smokers who called during a mass media campaign. Tobacco Control, 148-154, 2000. (3) Telefonische enquête Sofrès Taylor Nelson/OFT/Cnamts/CFES uitgevoerd in september 2000 bij 201 rokers die voor het eerst Tabac Info Service contacteerden.

Vindt u het artikel interessant?