• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Getuigenissen (0)

Inspanningsastma: opgepast!

Inspanningsastma: opgepast!

Sommige mensen beginnen te hoesten tijdens het sporten, alsof ze allergisch zijn aan inspanningen.

Dat klopt echter niet helemaal!

Inspanningsastma is een vaak voorkomend probleem waarmee u rekening moet houden als u uw lichamelijke activiteiten wilt blijven doen.

Astma en inspanning

Volgens de statistieken is astma in onze westerse samenleving de meest voorkomende kinderziekte. 5 tot 30 % van alle mensen zouden er op een bepaald moment in hun leven mee te maken krijgen.

De oorzaken zijn talrijk. In de eerste plaats is er uiteraard de luchtvervuiling. Maar ook de betere woningisolatietechnieken, die meer stof, dierenharen en huismijten meebrengen. En als de ouders roken, heeft dat rampzalige gevolgen voor de longen van hun kinderen. Tot slot denken sommige specialisten dat de terugval van kinderziekten het bedje spreidt voor auto-immuunziekten zoals astma.

Wat gebeurt er bij een astma-aanval?

Bij een astma-aanval trekken de gladde spieren van de bronchiën vrij snel samen (bronchoconstrictie) en wordt er slijm afgescheiden dat geleidelijk de luchtwegen blokkeert.
Gevolg: piepende adem, hoesten en een verstikkingsgevoel.

Deze crisis kan door de aanwezigheid van een allergeen worden veroorzaakt: huisstof, pollen, microscopische insecten.

Inspanningsastma is een ietwat ongewone situatie, in die zin dat een versnelde ademhaling volstaat om ademhalingsproblemen te veroorzaken. Ze kunnen zelfs artificieel in gang worden gezet door opzettelijk te hyperventileren.

Inspanningsastma en sport: voorzichtig en nog eens voorzichtig!

De aanblik van een crisis van inspanningsastma is tamelijk indrukwekkend.
De patiënt krijgt het enorm moeilijk om voldoende lucht in zijn longen te doen doordringen en begint hevig te hoesten om toch lucht te krijgen.

Inspanningsastma is geen contra-indicatie om te sporten, maar u moet wel alles doen om de risico's te vermijden.

Hoe?

  • Zorg er allereerst voor dat u altijd uw noodmedicatie bij de hand hebt. U weet maar nooit.
  • Warm ook goed op vóór u zware oefeningen begint te doen, want die verhogen de kans op een aanval.
  • Hou het weer in de gaten.
    Bij koud en droog weer raken de bronchiën makkelijker geïrriteerd en zet het slijm zich meer vast in de keel.
  • Ten slotte zijn sommige sporten meer aan te raden dan andere, zwemmen bijvoorbeeld.
    Waarom? Gewoon omdat de lucht in zwembaden vochtig en warm is, waardoor hoestaanvallen weinig kans krijgen. Zwemmen is een goede manier om uw ademhaling te leren beheersen en versterkt ook de bovenlichaamspieren.
    Sommige grote sportkampioenen uit de geschiedenis begonnen trouwens al als kind met hun discipline, toen ze nog voortdurend liepen te kuchen.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 07/04/2014
Origineel artikel geschreven door op 21/10/2003

Vindt u het artikel interessant?