Incontinent? De Kegel-oefeningen kunnen u helpen!

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 16/02/2015 - 16h07
-A +A

Kegel-oefeningen zijn oefeningen om de bekkenbodemspieren te versterken. De spieren van het bekken worden daarbij samengetrokken en weer ontspannen. Ze zijn heel doeltreffend bij vrouwen. Die hebben door de zwangerschappen makkelijker last van incontinentie.

PUB

Last van incontinentie? Trek uw bekkenbodemspieren samen.

Urine-incontinentie komt heel veel voor, vooral - maar niet alleen - bij bejaarden en bij vrouwen. Ook mannen blijven er niet van gespaard en jonge vrouwen die veel aan sport doen, kunnen er ook last van hebben. Toch zit incontinentie nog voor een groot deel in de taboesfeer. Mensen die ermee kampen, moeten worden aangespoord om sneller naar een arts te stappen. Daarnaast moeten potentiële kandidaten ook worden aangemoedigd om preventief de spieren van hun bekkenbodem te oefenen. Die zijn vaak verslapt na een zwangerschap. In dat verband worden de Kegeloefeningen vaak aanbevolen.
Deze oefeningen hebben mooie resultaten bij vrouwen die net zijn bevallen of bij bejaarde vrouwen die last hebben van inspanningsincontinentie of aandrangincontinentie. Ze worden ook aangeraden aan mannen, vooral dan bij mannen bij wie de prostaat verwijderd is.

De Kegel-oefeningen in de praktijk

Langzame versie van de oefeningen:

Trek de spieren samen waarmee u normaal uw plas ophoudt en hou dit 10 seconden aan. Ontspan uw spieren 10 seconden en span uw spieren dan weer samen.
Herhaal dit 10 tot 20 keer.
Let er wel op dat u alleen de spieren van uw bekkenbodem samentrekt en niet ook de spieren de spieren van uw anus, billen of dijen.

Snelle versie van de oefeningen:

Span de spieren van uw bekkenbodem samen en ontspan ze daarna, maar doe dit zo vaak mogelijk in één minuut.

Doe de Kegeloefeningen minstens 3 keer per dag (als het kan 5 keer).
U kunt ze al liggend, zitten of rechtstaand doen.
Als u niet goed weet welke spieren u precies moet samentrekken, doe dan de oefening terwijl u een vinger in uw vagina brengt. Zo kunt u controleren of u de contractie rond uw vinger goed voelt.
Normaal worden de spieren sterker na 2 tot 3 maanden .
Van de vrouwen die deze oefeningen doen, heeft 40% tot 75% een merkbaar betere controle op het plassen vastgesteld.

Het regelmatig uitvoeren van deze oefeningen kan ook het vrijen verbeteren en het seksuele genot verhogen.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 11/09/2009 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 16/02/2015 - 16h07

Manuel Merck, uitgeverij Larousse.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Waartoe dient seksuele gymnastiek? Geüpdatet op 15/05/2007 - 00h00

Goede seks vereist een gezond lichaam. Ook al zijn een gezonde geest en een goede relatie essentieel voor een bevredigend seksleven, ook het lichaam speelt daarbij een onmisbare rol. Zelfs een schijnbaar gezond lichaam kan echter tekorten vertonen.

Meer artikels