• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    19 mening
  • Getuigenissen (0)

Incontinent? De Kegel-oefeningen kunnen u helpen!

Incontinent? De Kegel-oefeningen kunnen u helpen!

Kegel-oefeningen zijn oefeningen om de bekkenbodemspieren te versterken. De spieren van het bekken worden daarbij samengetrokken en weer ontspannen. Ze zijn heel doeltreffend bij vrouwen. Die hebben door de zwangerschappen makkelijker last van incontinentie.

Last van incontinentie? Trek uw bekkenbodemspieren samen.

Urine-incontinentie komt heel veel voor, vooral - maar niet alleen - bij bejaarden en bij vrouwen. Ook mannen blijven er niet van gespaard en jonge vrouwen die veel aan sport doen, kunnen er ook last van hebben. Toch zit incontinentie nog voor een groot deel in de taboesfeer. Mensen die ermee kampen, moeten worden aangespoord om sneller naar een arts te stappen. Daarnaast moeten potentiële kandidaten ook worden aangemoedigd om preventief de spieren van hun bekkenbodem te oefenen. Die zijn vaak verslapt na een zwangerschap. In dat verband worden de Kegeloefeningen vaak aanbevolen.
Deze oefeningen hebben mooie resultaten bij vrouwen die net zijn bevallen of bij bejaarde vrouwen die last hebben van inspanningsincontinentie of aandrangincontinentie. Ze worden ook aangeraden aan mannen, vooral dan bij mannen bij wie de prostaat verwijderd is.

De Kegel-oefeningen in de praktijk

Langzame versie van de oefeningen:

Trek de spieren samen waarmee u normaal uw plas ophoudt en hou dit 10 seconden aan. Ontspan uw spieren 10 seconden en span uw spieren dan weer samen.
Herhaal dit 10 tot 20 keer.
Let er wel op dat u alleen de spieren van uw bekkenbodem samentrekt en niet ook de spieren de spieren van uw anus, billen of dijen.

Snelle versie van de oefeningen:

Span de spieren van uw bekkenbodem samen en ontspan ze daarna, maar doe dit zo vaak mogelijk in één minuut.

Doe de Kegeloefeningen minstens 3 keer per dag (als het kan 5 keer).
U kunt ze al liggend, zitten of rechtstaand doen.
Als u niet goed weet welke spieren u precies moet samentrekken, doe dan de oefening terwijl u een vinger in uw vagina brengt. Zo kunt u controleren of u de contractie rond uw vinger goed voelt.
Normaal worden de spieren sterker na 2 tot 3 maanden .
Van de vrouwen die deze oefeningen doen, heeft 40% tot 75% een merkbaar betere controle op het plassen vastgesteld.

Het regelmatig uitvoeren van deze oefeningen kan ook het vrijen verbeteren en het seksuele genot verhogen.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 16/02/2015
Origineel artikel geschreven door op 11/09/2009

Bronnen: Manuel Merck, uitgeverij Larousse.

Vindt u het artikel interessant?
 

Bekijk ook

Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie
Vragen en antwoorden