Ik stop met roken, maar wat moet ik doen om niet bij te komen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/10/2015 - 10h02
-A +A

"Sinds ik gestopt ben met roken ben ik aangekomen". Al naar gelang wie de uitspraak doet kan het om vijf, zeven, tien of meer kilo gaan. Het is een opmerking die vaak gemaakt wordt en die heel wat mensen motiveert om niét te stoppen met roken. Vooral bij vrouwen blijkt het een vaak genoemde reden te zijn om geen komaf te maken met de hoogst ongezonde gewoonte. De vraag is: kan je sigaretten achterwege laten zonder bij te komen?

Roken en gewicht: stand van zaken

Stoppen met roken is een proces dat bijna altijd gepaard gaat met onvermijdelijke frustraties. Naast de psychologische moeilijkheden, is er ook nog de energiebalans die verstoord geraakt. Het metabolisme van tabak mobiliseert de calorieën: bij elke sigaret verbruikt men ongeveer tien calorieën. Iemand die een pakje per dag rookt, verliest zo'n 200 calorieën. Voor die verbruikte calorieën hoeft de roker niet meer te doen dan aan zijn sigaret trekken.
Alleen dat calorieverbruik, hoe klein ook, volstaat om beetje bij beetje bij te komen als men de energietoevoer niet doet dalen met dezelfde hoeveelheid calorieën bij de rookstop.
Maar mensen die stoppen met roken hebben meer eetlust. Nicotine is een anorexigeen (men eet minder als men vlak voor de maaltijd een sigaret rookt). Bij het stoppen met roken valt dus ook een 'natuurlijke' eetlustremmer weg! Het gevolg is dat men meer gaat eten, terwijl de calorieaanvoer zou moeten dalen.

Het stoppen met roken zorgt voor stress, onwelzijn en een innerlijke strijd en daar bovenop komt nog het feit dat men het ook moet stellen zonder het vasthouden van een sigaret. Vaak is de behoefte groot om iets in de mond te stoppen, te knabbelen of te zuigen, aan iets te lekken, enz. Wat men ook als substituut gebruikt, het zijn doorgaans zoete dingen en zelden een worteltje of een paar schijfjes komkommer! En zoete voedingswaren leveren doorgaans behoorlijk wat calorieën. Bovendien lijken vetrijke snacks een groter troostend effect te hebben wat zich vertaalt in nog meer calorieën.

Terwijl mensen die stoppen met roken elke dag 200 calorieën minder tot zich zouden moeten nemen, blijkt dat ze uiteindelijk veel meer calorieën consumeren.
Vandaar de extra kilo's.

Kauwgom is een uitstekend wapen

Kauwgom is het beste middel om de mond 'bezig' te houden. Er is ook kauwgom met nicotine en dat is niet zonder reden. Deze kauwgom zorgt er onder meer voor dat u aan tafel kunt gaan zonder al te veel eetlust. Het gebruik ervan moet beperkt worden, men kan ze afwisselen met kauwgom met muntsmaak en zonder suiker. Gelukkig is er keuze te over.
Het oogt niet heel elegant, iemand die de hele dag door kauwt, maar het is doeltreffend en het levert geen extra calorieën.
Kleine pastilles zoals cachoudrop of andere graantjes waarop men kan zuigen, zijn ook handig om de eetlust te temperen en de trek in zoetigheid te doen dalen zonder de energietoevoer te verhogen.
Maar als u kiest voor troost in de vorm van een stuk chocolade (25 calorieën per stukje van 5 gram) dan mag u er vooral niet op knabbelen! Zuigen mag wel, erg traag zodat u het genoegen zo lang mogelijk rekt. Zo hebben uw hersenen ook de tijd om de 'boodschap' te ontvangen. Hetzelfde geldt voor een zoete bonbon.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtist le 06/02/2007 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 16/10/2015 - 10h02
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
lowieke

Roken is zeker niet gezond, ik heb het vele jaren gedaan en ben minstens tien maal gestopt en zocht steeds weer een drogreden om terug te kunnen beginnen. In 1994 vond ik het wellekes omdat ik keelpijn relateerde aan het roken. Toen stond ik volledig achter om te stoppen. Op een zondag middag heb ik mijn sigaretten op de kast gelegd voor mijn twee huisgenoten die de woonkamer zonder probleem een mistlaag te geven nochtans heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Dus het zit hem een beetje in de lichamelijke afhankelijkheid maar het is vooral het kopke dat ket commando moet nemen en het gaan. Niet zonder verlangen naar die stinksigaret, ik probeer nu soms nog een drogreden te verzinnen om toch ... Maar dan zegt mijn hoofd "stommeling toch niet na 21 jaar " en dan is de keuze aan U.

Tomsrun

Ik ben niet volledig akkoord met tip 3 ivm. vetten.

Vetten hebben idd 9 calorieën per gram, maar ze wegen dan ook veel zwaarder op je maag.

Wanneer je een danone met "0% vet", maar dan wel 15 gram suiker naar binnen werkt, zit je ook snel aan 150+ calorieën, én dan heb je nog honger ook erna!

Als je bewegingsschema's zoekt, die je begeleiden bij welk type oefening je moet doen, kijk dan zeker eens op deze website

PUB
Lees ook
Nicotine en uw hart: leve de substituten! Geüpdatet op 04/11/2003 - 00h00

Na een hartinfarct is het letterlijk van levensbelang om zo vlug mogelijk te stoppen met roken. Pleisters en andere nicotinevervangers zijn daarbij een essentieel hulpmiddel en zijn altijd geïndiceerd, zelfs in hoge dosissen.

Stoppen met roken: actie! Gepubliceerd op 12/09/2014 - 11h26

Er doen heel wat hardnekkige misverstanden de ronde over roken en nicotinesubstituten en die kunnen ervoor zorgen dat men er niet in slaagt om te stoppen met roken. Hier is de gelegenheid bij uitstek om uw kennis te testen.

Meer artikels