Ik stop met roken, maar wat moet ik doen om niet bij te komen?

Ik stop met roken, maar wat moet ik doen om niet bij te komen?

"Sinds ik gestopt ben met roken ben ik aangekomen". Al naar gelang wie de uitspraak doet kan het om vijf, zeven, tien of meer kilo gaan. Het is een opmerking die vaak gemaakt wordt en die heel wat mensen motiveert om niét te stoppen met roken. Vooral bij vrouwen blijkt het een vaak genoemde reden te zijn om geen komaf te maken met de hoogst ongezonde gewoonte. De vraag is: kan je sigaretten achterwege laten zonder bij te komen?

Roken en gewicht: stand van zaken

Stoppen met roken is een proces dat bijna altijd gepaard gaat met onvermijdelijke frustraties. Naast de psychologische moeilijkheden, is er ook nog de energiebalans die verstoord geraakt. Het metabolisme van tabak mobiliseert de calorieën: bij elke sigaret verbruikt men ongeveer tien calorieën. Iemand die een pakje per dag rookt, verliest zo'n 200 calorieën. Voor die verbruikte calorieën hoeft de roker niet meer te doen dan aan zijn sigaret trekken.
Alleen dat calorieverbruik, hoe klein ook, volstaat om beetje bij beetje bij te komen als men de energietoevoer niet doet dalen met dezelfde hoeveelheid calorieën bij de rookstop.
Maar mensen die stoppen met roken hebben meer eetlust. Nicotine is een anorexigeen (men eet minder als men vlak voor de maaltijd een sigaret rookt). Bij het stoppen met roken valt dus ook een 'natuurlijke' eetlustremmer weg! Het gevolg is dat men meer gaat eten, terwijl de calorieaanvoer zou moeten dalen.

Het stoppen met roken zorgt voor stress, onwelzijn en een innerlijke strijd en daar bovenop komt nog het feit dat men het ook moet stellen zonder het vasthouden van een sigaret. Vaak is de behoefte groot om iets in de mond te stoppen, te knabbelen of te zuigen, aan iets te lekken, enz. Wat men ook als substituut gebruikt, het zijn doorgaans zoete dingen en zelden een worteltje of een paar schijfjes komkommer! En zoete voedingswaren leveren doorgaans behoorlijk wat calorieën. Bovendien lijken vetrijke snacks een groter troostend effect te hebben wat zich vertaalt in nog meer calorieën.

Terwijl mensen die stoppen met roken elke dag 200 calorieën minder tot zich zouden moeten nemen, blijkt dat ze uiteindelijk veel meer calorieën consumeren.
Vandaar de extra kilo's.

Kauwgom is een uitstekend wapen

Kauwgom is het beste middel om de mond 'bezig' te houden. Er is ook kauwgom met nicotine en dat is niet zonder reden. Deze kauwgom zorgt er onder meer voor dat u aan tafel kunt gaan zonder al te veel eetlust. Het gebruik ervan moet beperkt worden, men kan ze afwisselen met kauwgom met muntsmaak en zonder suiker. Gelukkig is er keuze te over.
Het oogt niet heel elegant, iemand die de hele dag door kauwt, maar het is doeltreffend en het levert geen extra calorieën.
Kleine pastilles zoals cachoudrop of andere graantjes waarop men kan zuigen, zijn ook handig om de eetlust te temperen en de trek in zoetigheid te doen dalen zonder de energietoevoer te verhogen.
Maar als u kiest voor troost in de vorm van een stuk chocolade (25 calorieën per stukje van 5 gram) dan mag u er vooral niet op knabbelen! Zuigen mag wel, erg traag zodat u het genoegen zo lang mogelijk rekt. Zo hebben uw hersenen ook de tijd om de 'boodschap' te ontvangen. Hetzelfde geldt voor een zoete bonbon.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/10/2015
Origineel artikel geschreven door op 06/02/2007

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Stoppen met roken: eerst analyseren en motiveren, dan pas de stap zetten!

Vindt u het artikel interessant?