• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Getuigenissen (0)

Ik start met Pilates voor mijn gezondheid

Ik start met Pilates voor mijn gezondheid

In het begin werd Pilates vooral beschouwd als een methode om op een harmonieuze manier spieren te kweken zonder er als een bodybuilder te gaan uitzien.

Maar eigenlijk heeft deze discipline ook veel voordelen voor de gezondheid en dat raakt ook almaar meer bekend.

Pilates: een discipline bedacht voor gewonden

Wist u dat Pilates ontstaan is tijdens de Eerste Wereldoorlog in een gevangeniskamp? De techniek was een manier om gewonde gevangenen fit te houden, ook al moesten ze het bed houden. Dat historische aspect wordt vandaag vaak vergeten. De Pilatesmethode is nu vooral bekend omdat je er mooie spieren en een platte buik van  krijgt!

Maar de zachte oefeningen - ze gebruiken nooit enkel het gewicht van het lichaam en leggen de nadruk op spierversterkende oefeningen die de rug beschermen - zijn ook nu nog altijd een aanrader voor gewonde of kwetsbare mensen. Zo zijn de positieve effecten van Pilates vastgesteld bij:

  • Mensen die een CVA (beroerte) hebben gehad: evenwicht, houding en kracht in de benen zijn verbeterd. (1)
  • Mensen met rugklachten, vooral chronische lumbale neuralgie: minder pijn en betere mobiliteit. (2)
  • MS-patiënten: pijn vermindert, stabiliteit en houding verbetert. (3)

Waarom is Pilates goed voor de gezondheid?

Ook ander zachte vormen van lichaamsbeweging hebben natuurlijk bepaalde voordelen. De studies die Pilates vergelijken met andere zachte vormen van beweging melden vaak verbetering in beide groepen. Alle lichamelijke activiteiten zijn goed, zolang ze maar het risico op letsels niet vergroten. Ze hebben niet alleen fysiek een gunstig effect, maar verbeteren ook het moreel. Dat laatste is belangrijk, zeker bij chronische en/of pijnlijke aandoeningen.

Maar Pilates is extra aangewezen voor zieken of voor mensen die zich niet lekker voelen, omdat bijna alle oefeningen - en dat was oorspronkelijk ook zo voorzien - aan de individuele situatie en klachten zijn aan te passen. Bij de lessen Pilates voor gevorderden komen er bovendien toestellen aan te pas waardoor de deelnemers in alle houdingen kunnen werken, ook liggend.

Typisch voor de Pilatesmethode is ook dat de buik- en  bekkenbodemspieren stevig aan het werk worden gezet. Deze spieren worden in elke sessie getraind, maar goede lesgevers leggen ook uit wat de functie ervan is en hoe ze precies werken. Dat motiveert de cursisten om ook de rest van de dag of de week op hun houding te letten, en niet alleen tijdens de oefeningen…

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 01/12/2015
Origineel artikel geschreven door op 27/11/2014

Bronnen: (1) J Bodyw Mov Ther. 2014 Jul;18(3):332-60. doi: 10.1016/j.jbmt.2013.11.017. Epub 2013 Dec 1.
(2) PLoS One. 2014 Jul 1;9(7):e100402. doi: 10.1371/journal.pone.0100402. eCollection 2014.
(3) Disabil Rehabil. 2014;36(11):932-9. doi: 10.3109/09638288.2013.824035. Epub 2013 Aug 19.

Vindt u het artikel interessant?